Witaj w #3 artykule z cyklu: Proste, ale ważne w biznesie. Jeśli szukasz krótkich inspiracji to zaglądaj tutaj częściej. Ten cykl dotyka „oczywistych oczywistości”, o których zapominamy i „nieoczywistych oczywistości”, o których nie wiemy, a wiedzieć powinniśmy.

Zakładając firmę, czy już ją prowadząc, trzeba nauczyć się nie tylko podejmować śmiałe decyzje biznesowe. Firma to także, a nawet przede wszystkim – ludzie. Nasi współpracownicy i podwładni. Jeśli nauczymy się nimi zarządzać to zbudujemy silny zespół, który położy podwaliny pod stabilną firmę. Osobą, której się to udało, jest twórca Facebooka. Poznajmy sekrety biznesowe Marka Zuckerberga. Czy człowiek ten jest geniuszem, czy może doskonałym obserwatorem ze smykałką do interesów?

 

Jednym z sekretów właściciela facebook’a, nawiązującym do powyższych słów, jest budowanie silnych, pozytywnych relacji z ludźmi. Jak przekonamy się, poznając nieco głębiej biografię Marka Zuckerberga,  nie chodzi tu wyłącznie o budowanie więzi z klientem, choć to niezwykle istotne, ale także z całym naszym zespołem. Wszyscy ludzie, którymi się otaczamy w naszym życiu zawodowym, powinni umieć żyć ze sobą w harmonii, mieć dobre i szczere relacje z nami oraz pomiędzy sobą nawzajem. To naprawdę ułatwia wspólną egzystencję i ma pozytywny wpływ na efektywną pracę.

Nawet najlepsza usługa nie zrobi furory, jeśli nie zbudujemy relacji opartych na zaufaniu i sympatii. Należy więc dbać nie tylko o jakość naszych produktów czy usług, ale także o pozytywną atmosferę wokół nich.

 

Praktycznym aspektem prowadzenia udanego biznesu jest wprowadzenie produktu, który zaspokoi potrzeby klientów. To jeden z sekretów biznesowych Marka Zuckerberga – zauważył on głęboką potrzebę ludzi do nawiązywania nowych znajomości oraz pielęgnowania tych nieco już zapomnianych. Jesteśmy przecież w końcu nie tylko koroną stworzenia, gatunkiem najdoskonalszym na całej kuli ziemskiej, ale też, a może jednak przede wszystkim, zwierzętami o silnym instynkcie stadnym. Chcemy i musimy, dla zachowania komfortu psychicznego i poczucia własnej wartości, otaczać się osobnikami własnego gatunku, współpracować i współtworzyć z nimi naszą rzeczywistość. To atawizm, który Mark Zuckerberg zauważył, i wykorzystał.

Ludzie odczuwają także nieodpartą potrzebę dzielenia się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami oraz swoją codziennością. To dlatego Facebook ma miliony aktywnych użytkowników, którzy prowadzą ze sobą dyskusje, komentują swoje zdjęcia, dzielą się wiedzą i pomagają sobie wzajemnie. Mark Zuckerberg stworzył innowacyjny produkt, jedyny w swoim rodzaju. Nie tylko zaspokaja on jedną z najbardziej pierwotnych i najważniejszych potrzeb, jaką jest budowanie więzi społecznych, ale także daje możliwość rozrywki i pomaga zdobyć wiedzę. Czy najpopularniejsza chyba rozrywka w większości domów – telewizja – daje nam to wszystko? Oczywiście, że nie.

 

Trzecim komponentem, dzięki któremu zbudujemy silną firmę jest, według Marka Zuckerberga, kierowanie się pasją. Tylko ona daje wystarczającą siłę do konsekwentnego podążania wybraną drogą. Pasja sprawia, że naprawdę wierzysz w to, co robisz i pozwoli znaleźć nieznaną do tej pory energię twórczą. Jednym słowem: cokolwiek robisz – rób to z zapałem i szalonym wręcz entuzjazmem. Tak jak małe dziecko na okrągło obserwuje rzeczywistość i uczy się, nawet o tym nie wiedząc, tak samo przywódca zespołu powinien obserwować i uczyć się. Patrz więc na ludzi, ich zachowania, postawy i pragnienia. Dowiedz się, co jest dla nich ważne, a czego im brakuje do szczęścia i poczucia spełnienia. Pytaj, słuchaj odpowiedzi, i wyciągaj wnioski. Na ich podstawie stwórz coś, i daj to ludziom – najlepiej za darmo. Przecież założenie profilu na Facebooku jest całkowicie darmowe, a jednak serwis ten przynosi miliony dolarów zysku.

Można wysnuć śmiały wniosek, że Mark Zuckerberg wykorzystał swoją fenomenalną wręcz znajomość ludzkiej natury i zrozumienie ludzkich potrzeb, do osiągnięcia sukcesu zawodowego. I oczywiście tak właśnie jest. Ale w zamian dał swoim klientom coś znacznie ważniejszego niż pieniądze.

 

Te trzy sekrety biznesowe Marka Zuckerberga: stworzenie silnego zespołu, innowacyjnego produktu, i pasja dążenia do obranego celu, pozwolą zbudować biznes stabilny i dochodowy.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2005 roku pomagam ludziom w podnoszeniu ich efektywności osobistej, biznesowej, kompetencji miękkich, uwalnianiu się od wewnętrznych blokad i emocji, a firmom i menadżerom w zmianie i zarządzaniu zespołem. Moja osobowość i wartości bardzo pomagają w prowadzeniu mediacji w firmach, między organizacjami i osobami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *