Poniżej znajdziesz arkusz czynników wypalenia, który Adam Dębowski (psycholog biznesu, doradca, twórca metody CVP) opracował w oparciu o swoje doświadczenie zbierane od 2006 roku. Jest to lista czynników, która, niestety, z biegiem czasu rośnie i która wpływa na ludzkie wypalenie. Jedne czynniki mają na danego człowieka ogromny wpływ, inne są mało znaczące. Zależy to od profilu osobowości, jego wartości, przekonań i tego, jak został ukształtowany przez życie i pracę. Niektóre czynniki, pomimo że wydają się „ciężkie” do zmiany, można w łatwy sposób zmienić tak, aby nie wpływały na nas tak, jak do tej pory. Czasami sytuacja wydaje się beznadziejna i wszelkie porady, mądrości psychologiczne, coachingowe wyglądają jak pusta teoria wyrwana z kosmosu. Są banalne, śmieszne. Ale pytanie brzmi: Jeśli to co jest teraz Ci nie pasuje, to zamierzasz faktycznie w tym tkwić wiecznie? Wiemy, że zmiana może być ciężka, wydawać się niemożliwa, ale wierzymy, że prędzej czy później ona nastąpi.

Wypalenie dotyka coraz większej ilości osób. Jest ono źródłem spadku motywacji, energii, chęci lub, co gorsza, depresji. Często wypalenie nas dopada, ponieważ nie zauważamy małych czynników, które na nie wpływają. Łatwo zauważyć trudne wydarzenia: śmierć bliskiego, choroba, utrata pracy itp. Są to bardzo przykre i obciążające wydarzenia, z którymi albo sobie radzimy, albo nas na tyle obciążają, że niełatwo jest wrócić do dobrego stanu przez przepracowanie emocji - samodzielnie lub z terapeutą. Jednak wiemy zazwyczaj, skąd bierze się ten trudny stan wewnętrzny.

Czasami jeszcze większym problemem niż jedno duże, trudne wydarzenie, jest zbiór wielu małych, niby niezauważalnych czynników, które gdy się skumulują po kilku miesiącach lub latach, powodują stan wypalenia. Przez pewien czas potrafimy jeszcze „pociągnąć” na dodatkowych akumulatorach, zmobilizować się, ale to wyczerpuje nas jeszcze bardziej.

Czasami wystarczy przeczekać, wyspać się, odetchnąć i wszystko wraca do normy. Czasami jednak to za mało. Musimy poznać konkretniejsze przyczyny oraz rozwiązania. Inaczej co pewien czas stan wypalenia będzie powracał.

Czynniki wypalenia składają się z WEWNĘTRZNYCH oraz ZEWNĘTRZNYCH. Wewnętrzne to te, które są w nas, mają źródło w naszych działaniach, myślach czy emocjach. Zewnętrzne dotyczą innych ludzi, systemu pracy, tego co robi np. szef. Zawsze mamy wpływ na czynniki wewnętrzne, choć wiele osób nie potrafi nad nimi pracować. Do tego potrzebne są umiejętności mentalne, pracy nad sobą, emocjami, psychologiczne i coachingowe sposoby na zarządzanie sobą. Na zewnętrzne czasami nie będziemy mieli wpływu lub będzie on możliwy, ale efekt będzie po dłuższym czasie. Na niektóre zewnętrzne czynniki możemy mieć znaczący wpływ. Kwestia naszego pomysłu, odwagi, pewności siebie i determinacji.

Jak wypełnić arkusz?

Dowiedz się jak wypełnić arkusz

Czytaj wiersz po wierszu. W każdym wierszu określ w ilu % dany czynnik jest obecny w Twoim życiu. Wystarczy, że wypełnisz tylko jedno pole w wierszu. Drugie uzupełni się automatycznie. Spójrz na przykład poniżej:

Instrukcja jak wypełnić arkusz wypalenia

Arkusz wypalenia

Wypełnij arkusz i otrzymaj wyniki na swoją skrzynkę pocztową
1. Nie rozwijam się - osobiście, kompetencji, wiedzy.
Rozwijam się osobiście, rozwijam swoje umiejętności.
2. Brakuje rozwoju firmy, produktu.
Firma/produkt się rozwija.
3. Brakuje sensu tego, co robię.
Czuję sens tego, co robię.
4. Brakuje mi wiedzy o produkcie, rynku, firmie.
Umiem, wiem, znam się na tym, co robię.
5. Czuję przeciążenie ilością zadań.
Ilość zadań w miesiącu jest odpowiednia.
6. Inni mnie nie szanują. Nie ma szacunku.
Czuję szacunek od innych.
7. Nie mam efektów swojej pracy. Nie widzę ich.
Widzę efekty moich działań. Są one namacalne.
8. Nie ma wymiany wiedzy, doświadczeń między ludźmi.
Dzielimy się wiedzą, obserwacjami, doświadczeniami.
9. Za długo czeka się na: wdrożenie, efekt, zmiany.
Szybkość wdrożenia jest odpowiednia, dobra.
10. Nikt nie słucha, nie rozmawia.
Przełożeni, współpracownicy mnie słuchają, rozmawiamy.
11. Brakuje pozytywnej energii.
Czuję pozytywną energię w zespole, firmie.
12. Brakuje kontaktu z rzeczywistością, tematy, projekty są „od czapy”.
To co robimy jest realne, adekwatne do rzeczywistości.
13. Nie czuję się doceniony.
Czuję się doceniony.
14. Tematy, projekty są stare, brakuje im świeżości.
Tematy, projekty są świeże, ciekawe.
15. Tempo pracy jest zbyt duże, za szybko wszystko się dzieje.
Tempo pracy jest odpowiednie.
16. Zbyt dużo zmian w krótkim czasie.
Ilość zmian w czasie jest odpowiednia.
17. Brak komunikacji i przepływu informacji.
Przepływ informacji jest dobry.
18. Brak szczerości w rozmowach, ustaleniach.
Jest szczerość miedzy ludźmi.
19. Jestem omijany w ustaleniach, rozmowach.
Jestem angażowany w projekty, rozmowy, ustalenia.
20. Na spotkaniach jest ciągła krytyka mnie, innych pomysłów.
Moje i innych pomysły są wysłuchiwane, brane pod uwagę, doceniane.
21. W przypadku błędów, porażek jest przerzucanie winy, przerzucanie odpowiedzialności, szukanie winnego.
W przypadku błędów, porażek szukane są rozwiązania, jestem wspierany.
22. Brakuje czasu na refleksje, przemyślenie, uporządkowanie, zebranie wszystkiego w całość.
Mam czas na refleksje, przemyślenia, podsumowania, zebranie wszystkiego w całość.
23. Często słyszę odmowy, „nie”, niechęć ludzi.
Ludzie są otwarci, chętnie mnie słuchają.
24. Brakuje wizji, większego planu, wiedzy dokąd zmierzamy.
Mam wizję, większy plan tego, dokąd „to wszystko” prowadzi.
25. Nakręcam się, emocjonuję się.
Jestem spokojny, racjonalny.
26. Mam w sobie za dużo ambicji i jestem perfekcjonistą, Ciągle chcę więcej i nie jestem zadowolony z tego, co osiągam.
Mam zdrową ambicję, szlifuję tematy na zdrowym poziomie.
27. Ilość pracy jest za duża. Pracuję po godzinach, a nawet nocami.
Ilość pracy jest OK. Pracuję w normalnych godzinach.
28. Mam za mało snu. Za krótko śpię lub mam problemy z dobrym spaniem i snem.
Śpię dobrze i wystarczającą ilość godzin.
29. Pomysły, inicjatywy są zbijane, ignorowane, komentowane w stylu „uwagi bezzasadne”.
Pomysły są brane pod uwagę, dyskutowane. Nawet jeśli nie są przyjmowane, to zawsze jest uzasadnienie przyczyn. Przekazywana jest informacja zwrotna na temat tego pomysłu oraz dalszych planów.
30. Przełożony nie ma dla mnie czasu, przesuwa spotkania lub w ogóle ich nie odbywa.
Przełożony ma dla mnie czas, pyta mnie, słucha, dopytuje o mój punkt widzenia.
31. Praca to rutyna, wszystko jest powtarzalne, schematyczne, nudne.
Praca jest ciekawa, nie jest nudna.
32. Odpowiedzialność mnie przerasta, obciąża. Jestem odpowiedzialny za zbyt dużo ważnych spraw.
Poziom odpowiedzialności jest dla mnie odpowiedni. Czuję, że daję radę, nie obciąża mnie to.
33. Ja i inni udajemy. Jestem zmęczony udawaniem, ukrywaniem prawdziwych emocji, przekonań.
Nikt nie udaje. Nie muszę udawać. W pracy jest otwartość, przestrzeń na szczere rozmowy.
34. W pracy jest OK, ale moje życie osobiste jest nieuporządkowane. Ono jest źródłem wielu negatywnych emocji.
W pracy i w sferze prywatnej jest dobrze. Czuję, że oba obszary są zadbane.
35. Brakuje mi ciągu dnia chwili zatrzymania, oddechu. Wszystko jest na pędzie cały czas.
Dzień pracy ma dobry rytm. Mam chwile na łapanie oddechu.
36. Bardzo często pracuję przed komputerem i z komórką przed oczami, w wolnej chwili też bardzo często mam je ze sobą i ich używam
Komputer i komórkę używam, gdy potrzebuję, ale rzadko z nich korzystam w wolnej chwili. Nie jestem do nich uwiązany.
37. Brakuje mi normalnych rozmów z ludźmi - o życiu, o normalnych, prywatnych sprawach. Zbyt dużo jest rozmów o pracy.
Rozmawiam z ludźmi o życiu, normalnych tematach tak często jak potrzebuję. Nie brakuje mi kontaktu z „normalnym człowiekiem”
38. Pracuje i żyję z daleka od natury, roślin (w biurze bez natury, w aucie). Brakuje mi obrazu, obecności drzew, roślin.
Pracuję i żyję blisko natury, roślin. Nie brakuje mi kontaktu z naturą.
39. Nie pomagam innym. Nie chcę tego robić / Nie mam możliwości pomagania innym. Nie poświęcam na to czasu.
Pomagam innym. Czuję, że jestem pomocny dla innych.
40. Nie czuję równowagi między dawaniem innym a otrzymywaniem od innych wsparcia, wiedzy, czasu, pieniędzy. Za dużo ja daję, za mało inni oddają.
Czuję równowagę w dawaniu i braniu. Czuję, że tyle ile daje innym, tyle do mnie wraca (czasu, wsparcia, wiedzy, pieniędzy)

Sprawdź wyniki testu

Poznaj główne czynniki wypalenia!

Aby wyświetlić wyniki podaj swoje imię, adres e-mail oraz telefon.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Udostępnij arkusz

Niech Twoi znajomi też sprawdzą czy mają problem z wypaleniem!

Możesz udostępnić ten test na Facebooku lub LinkedIn, klikając w przyciski obok. Jeżeli chcesz, możesz także wysłać link do testu bezpośrednio do znajomego, wypełniając formularz poniżej.

Wysyłając maila do swojego znajomego masz gwarancję, że jego mail nie jest nigdzie zapisywany ani przechowywany. Jest on w pełni bezpieczny. Treść, którą otrzyma znajomy wygląda tak:
Cześć, Twój znajomy [Twoje imię] wypełnił nasz Arkusz Wypalenia. Uznał, że jest on bardzo wartościowy i pomyślał o Tobie, że warto, abyś także go wypełnił i sprawdził, czy masz problem z wypaleniem. Aby wypełnić arkusz wejdź tutaj: https://adamdebowski.pl/test-wypalenie/