Jeśli chciałbyś wiedzieć jak działać skutecznie i osiągać efekty, powinieneś skupić się na realizacji poniższych warunków:

 

  •       bycie skoncentrowanym na celu,     
  •       bycie zaangażowanym w to, co robisz,
  •      utrzymywanie odpowiedniego poziomu energii.

 

W momencie, kiedy tej energii jest mało, nie możemy skutecznie pracować. Bardzo często bywa tak, że poprzez prowadzenie nieodpowiedniego trybu życia, złe odżywianie i niedobór snu, a także brak sportu i aktywności fizycznej, wyczerpujemy się energetycznie.

Najwięcej energii odbierają niedokończone, małe sprawy, które siedzą nam w głowie przez cały czas. Może być to na przykład raport, którego nie wysłaliśmy, e-mail, którego nie dokończyliśmy, rozpoczęta rozmowa, która niczego nie wyjaśniła. Takie sprawy pochłaniają naszą energię, bo nawet, gdy koncentrujemy się na czymś innym, nasz umysł ciągle nad nimi pracuje w podświadomości.

Ten temat badał David Allen, który w swojej książce „Getting Things Done” zaleca, by wypisać wszystkie nierozwiązane sprawy w formie listy. Dzięki temu można pozbyć się ich z umysłu. Metoda GTD jest na pewno bardzo elastyczna, gdyż oferuje rozwiązania, które można stosować na wiele sposobów. Jednak dotyczy bardziej zarządzania zadaniami i sobą w czasie. A czy wiesz jak zarządzać poziomem swojej energii?

Czas to zasób szybko wyczerpujący się, ale z naszą energią jest inaczej. Model zarządzania energią własną opracował Tony Schwartz, założyciel Energy Project w oparciu o cztery obszary funkcjonowania człowieka.

ENERGIA FIZYCZNA –  czyli zagadnienia związane z ciałem: sposób odżywiania się, oddychania, aktywność fizyczna, odpoczynek, sen oraz robienie regularnych przerw  podczas pracy. Jest to absolutnie absolutna podstawa, której konsekwencją jest nasza wyższa wydajność, a bez której nie ruszymy dalej.

Następny obszar to ENERGIA EMOCJONALNA, która ma swoje źródło w przeżywanych przez nas emocjach. Oczywiście najlepsze wyniki osiągamy wtedy, gdy odczuwamy pozytywną energię. Ważna jest też umiejętność kontrolowania emocji. Kiedy świadomie zaczniemy nad nimi panować, wykorzystamy energię w tym kierunku, w którym sami będziemy chcieli. Pamiętajmy też, że osoby pozbawione czasu na regenerację nie są w stanie odczuwać pozytywnych emocji przez dłuższy okres! Podobnie jak w sporcie ćwiczymy swoje mięśnie, tak samo możemy też sterować swoimi odczuciami i trenować je, aby zwiększać efektywność działania.

Z kolejnym obszarem wiąże się rola naszej koncentracji. Sama ENERGIA UMYSŁOWA wymaga także użycia siły woli. Niektórym osobom łatwiej jest skupiać się na realizacji zadania, dzięki czemu działają skuteczniej. Jednak wielu z nas chciałoby osiągnąć taki stan, ale napotyka na przeszkody. Szczególnie, gdy wciąż coś rozprasza, nie pozwala się skupić. W takim wypadku powinniśmy użyć naszej siły woli, aby kierować własną uwagę w pożądanym kierunku, pozbywając się ,,pożeracza energii”.

Ten poziom energii dotyczy także sposobu postrzegania trudności. Spojrzenie na trudności jak na wyzwania, wyzwala w nas większą motywację. Warto też pamiętać, że utrzymywanie stałej aktywności umysłowej chroni mózg przed osłabieniem  sprawności, która jest związana z wiekiem.

ENERGIA DUCHOWA przejawia się w naszym systemie wartości. Postępowanie zgodne z poglądami utwierdza nas w przekonaniu o słuszności własnych działań, zapewnia satysfakcję. Na tym poziomie dostrzegamy nasze poczucie celu i misji czy też powołania, pragnienie realizacji czegoś większego niż my sami. Jest to także nasz charakter, przejawiający się odwagą i determinacją do życia według własnych przekonań. Zachowanie naszej energii na tym poziomie podsyca pasję i wytrwałość czy też poświęcenie konkretnym zadaniom, celom, zapewnia siłę do działania we wszystkich obszarach życia.

Powinniśmy zadać sobie pytanie, w jaki sposób analizujemy sprawy i działamy? Czy to, co robimy, dostarcza nam energii, czy nam ją odbiera?

To ważne!

Jeśli przez kilka dni lub tygodni mamy myśli, które zabierają nam energię, szybko stracimy ją całkowicie. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy jesteśmy wyspani, dobrze się odżywiamy i uprawiamy sport.

Musimy sobie zdawać sprawę z tego, co napełnia nas energią, by panować nad jej poziomem. Dzięki temu, nigdy jej nam nie zabraknie.

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 10 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *