Największe firmy mają największe budżety. P&G wydaje 2 mld dolarów rocznie na R&D, czyli badania i rozwój. Microsoft podobnie. Niewiele firm może sobie na to pozwolić. Jednak mogą one czerpać inspiracje z najlepszych praktyk tych firm i ich błędów. Oto 3 z nich.

Nowa forma artykułu

Dziś testuję wersję artykułu, którą być może przyjmę od września tego roku. Do tej pory artykuły zajmowały 5-10 stron A4. Były obszerne, wielowymiarowe. Nie ukrywam, że lubię takie formy, bo mam poczucie, że daję Wam dużo mięcha i konkretu. Wiem, że cenicie te treści. Ale zarazem jako czytelnik zdaję sobie sprawę z tego, że wolę mniej obszerne formy, aby było krótko i na temat. Dlatego zmieniamy, testujemy. Jestem ciekaw Twojego odbioru. Napisz proszę w komentarzu albo mailem czy wolisz formy dłuższe, czy krótkie.

Celem artykułów i nagrań „Krótko i na temat” jest w sposób możliwie najbardziej esencjonalny dać Ci

  • pigułkę kluczowej wiedzy
  • inspirację
  • 2-4 konkretne rozwiązania, które możesz wdrożyć w ciągu 1-4 tygodni od przeczytania artykułu, obejrzenia video, przesłuchania podcastu

Zainteresowany? Zapraszam do: 

  • przeczytania całości artykułu
  • lub odsłuchania podcastu – poniżej znajdziesz odtwarzacz, ale możesz go słuchać na iTunes, Spotify oraz na Androidzie (np. w aplikacji Podcast Addict)
  • lub do obejrzenia video na YouTube – poniżej znajdziesz odtwarzacz

4 megatrendy na świecie

Ostatnio usłyszałem takie słowa: Przyszłość nie jest już tym, czym kiedyś była.  Dlaczego?

Na świecie dzieją się 4 megatrendy:

  • szybka urbanizacja (rozwijające się miasta)
  • zmiany demograficzne (starzejące się społeczeństwa, migracje setek tysięcy ludzi)
  • hiperglobalizacja (wszystko staje się dostępne dla każdego, świat jest jedną wielką wioską)
  • przyspieszone innowacje (każde 3-5 lat to duży skok technologiczny)

Z czego biorą się te zmiany? Są one efektem 15 poniższych obszarów zmian technologicznych:

  1. AI – Artificial Intelligence, sztuczna inteligencja wykorzystująca m.in. Machine Learning i Deep Learning do tworzenia oprogramowania, które się uczy i ma odciążać człowieka od najtrudniejszych i najbardziej żmudnych analiz lub czynności takich jak: początkowy etap rekrutacji, prowadzenie samochodu, analiza danych giełdowych,
  2. VR, Virtual Reality, wirtualna rzeczywistość, poprzez okulary 3D możemy już oglądać filmy, przenosić się do różnych miejsc na świecie. Technologia wciąż jest niedoskonała, ale z roku na rok pozwala na coraz więcej,
  3. AR, Augment Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość pozwalająca np. widzieć na sobie ubranie dzięki interaktywnemu lustru, w którym widzimy siebie oraz kurtkę, którą chcemy kupić,
  4. BlockChain, tzw. rozproszona baza danych, czyli technologia pozwalająca na szybsze i bezpieczniejsze przesyłanie ważnych danych w internecie,
  5. Smart Cities, wdrażanie nowych technologii do miast w celu usprawnienia komunikacji, bezpieczeństwa,
  6. Cloud  Solutions, wszystkie dane firm i państw przenoszone są do chmury,
  7. Automatyzacja, szukanie usprawnień produkcji, obsługi klienta (BOTy),
  8. Robotyka, od personalnych robotów przez inteligentne maszyny w fabrykach do zaawansowanych i precyzyjnych chirurgów-robotów,
  9. IoT – Internet rzeczy, połączenie urządzeń w domu i mieście poprzez internet,
  10. Cyber Security, bezpieczeństwo w sieci, systemy zabezpieczeń prywatności,
  11. ECO technology, odnawialne źródła energii, elektryczne samochody,
  12. Drukarki 3D, do plastiku, metalu, jedzenia, ludzkich organów i tkanek,
  13. Modyfikacje genetyczne, diagnoza i modyfikacja genów na poziomie prenatalnym, leczenie dorosłych poprzez modyfikację genów,
  14. SM – Social Media i dostęp do danych użytkowników, social media to nie miejsce zabaw, to możliwość wymiany informacji oraz zbierania informacji o użytkownikach. Jednych to przeraża, inni widzą w tym kluczowy sens dla precyzyjnego dotarcia do klienta,
  15. Big Data Analysis, analiza ogromnych zbiorów danych – bez tego większość powyższych działań nie byłaby możliwa. Zbieranie danych, utrzymywanie ich a następnie analiza wymaga zaawansowanego podejścia.

Trzy zasady strategicznego myślenia

Po co liderom, przedsiębiorcom ta wiedza? Otóż to czego możemy uczyć się od gigantów to odpowiednie podejście i świadomość strategicznego myślenia.

Oto trzy kluczowe zasady strategicznego, szerszego myślenia oraz konkretne pytania, które wielokrotnie zadaję moim klientom podczas sesji doradczych. Zmuszenie siebie do odpowiedzi i poszukiwanie ich jest kluczowe dla każdego lidera!

Takie pytania podważają status quo! I to robią najlepsi. To robią giganci. Nic nie biorą za pewnik. Nie zatrzymują się, ale szukają dalej, zaglądają w przyszłość.

1. Śledzenie trendów i staranie się, by je zrozumieć

Poświęcaj czas w każdym miesiącu (lub minimum raz na kwartał) na czytanie o nowych technologiach i zadawanie sobie pytań futurologiczny-strategicznych:

  • Gdyby moja konkurencja wdrożyła którąś z technologii, to co by zyskała, a co ja stracę?
  • W jaki sposób wdrażanie jednej z technologii mogłoby mi pomóc?
  • W jaki sposób te technologie mogą zmienić moją branżę?

2. Testowanie tych działań

Czytanie i rozmowy nie wystarczą. W każdym roku choć jedną rzecz należy testować i obserwować tego efekty. Bez inwestycji przynajmniej 10% czasu i 10% budżetu w ciągu kolejnych lat jako firma zostaniecie w tyle. Należy inspirować się innymi, ale samemu trzeba dochodzić do wniosków

  • Jak konkretnie zastosować tę technologię w naszym przypadku?
  • Co innego możemy zrobić?
  • Jak technologicznie nasza firma może się rozwinąć?

3. Poszerzanie swojej działalności o nowe gałęzie

Współcześnie żadna firma nie może zostać przez kolejne 5-10-15 lat w swojej branży. Musi inspirować się innymi branżami i wchodzić przynajmniej w 10% w inne branże (Apple wszedł w rynek muzyczny poprzez iTunes, Google wszedł w oprogramowanie do samochodów autonomicznych, Anna Lewandowska uruchomiła swoją linię produktów eko). Dlatego zadawaj sobie pytanie:

  • Jak nowe technologie mogą mi pomóc wejść w dodatkowe działanie, a nawet w nową branżę?
  • Jaka branża łączy się z obecnymi doświadczeniami?
  • Jaka branża może zagrażać naszej firmie?

Błędy największych

Jednocześnie niezwykle ciekawym zjawiskiem w biznesie jest to, że Procter&Gamble oraz Microsoft wydają rocznie miliardy na innowacje, a wcale wielkich innowacji nie wprowadzają.

W świecie biznesu mówi się szeroko o tym, jak giganci bywają niewydolni i jak wiele z ich pomysłów umiera. Natomiast mniejsze firmy potrafią odmieniać rynek. Snapchat zaczął być kilka lat temu zagrożeniem dla Facebooka, Spotify mocno zagroził firmie Apple i aplikacji iTunes (która podobno w 2019 lub 2020 zostanie zlikwidowana i pojawi się nowa aplikacja).

Mali gracze co pewien czas zaczynają zagrażać gigantom. Dlaczego? Jak to robią?

Stosują powyższe pytania i dodają do tego odwagę! Ryzykują i podejmują wysiłek. Jednak kluczowe jest to, że korzystają ze swojej największej wady: z tego, że są mali. Dzięki tej małości są sprawni, szybsi i ambitni.

Duży wolno się zmienia i zamyka się w złotej klatce wygody. Mali chcą być więksi. Dlatego stanowią takie zagrożenie.

Dlatego też warto szukać swojego miejsca, wyróżniać się, a jednocześnie inspirować się największymi i najlepszymi.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i wiedzieć jak wykorzystać metody największych firm w swoim biznesie, jak najlepsi liderzy z Google i Netflix motywują, rozwiązują konflikty i tworzą innowacje. To zapraszam na webinar 2 lipca o 20:00

Podczas treningu poznasz odpowiedzi na pytania:

  • Dlaczego Google nazywa swoich pracowników kreatywnymi geniuszami i jak nimi zarządza?
  • Jakie są 2 kluczowe zasady zarządzania w Netflixie?
  • Jak podejść do rozwiązywania konfliktu w zespole – jakich 5 kroków trzeba zrobić i jakie 3 scenariusze założyć, aby poradzić sobie z trudną sytuacją?

Ten trening online jest płatny i kosztuje 17 zł zamiast 97 zł. Nagranie z webinaru nie zostanie udostępnione za darmo, ale jeśli nie możesz uczestniczyć w webinarze będziesz mógł je kupić w sklepie za 97 zł.

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 10 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *