Czy wiesz, że co pewien czas na proces doradczy, coachingowy trafiają pracownicy lub menadżerowie, których głównym problemem jest szef-dyktator. Prowadzi to do zmęczenia, spalania się, wypalenia, poczucia stłamszenia. Jeśli masz takiego szefa, to przeczytaj ten artykuł. Jeśli jesteś szefem z silnym charakterem, to również przeczytaj ten artykuł.

Jakie są efekty poradzenia sobie z szefem dyktatorem? Jakie są efekty zmiany swojego stylu zarządzania z „dyktatorskiego” na „mocny, ale mądry”?

Biznsowe korzyści:

  • szybsze efekty
  • szybsza realizacja projektów

Osobiste korzyści:

  • więcej świętego spokoju
  • zwiększona motywacja pracowników

Problemy w relacji pracownik – szef-dyktator

pracownik:
– nie umie radzić sobie z dominującą postawą szefa,
– czuje się przybity
– pracuje o 30%, 50%, 100% gorzej
– przestaje wykazywać inicjatywę, nie chce brać odpowiedzialności
– ma coraz częstsze myśli o odejściu
– jego energia nie skupia się na efektywnej pracy, ale na tym, jak obronić się przed atakami szefa
– odbiera szefa jako nieomylnego człowieka, któremu nie można nic niewygodnego powiedzieć, nie można się nie zgodzić
– wpada w Pułapkę Skrajności – uważa, że albo będzie sobą, spokojny, wyważony, albo będzie egocentrycznym chamem, który będzie krzyczał i krytykował. Nie chce doprowadzać do furii, dlatego się wycofuje. Popełnia błąd. Nie zadaje sobie pytania: Jak być pewnym siebie, wyrazistym, konkretnym, a jednocześnie kulturalnym. W CVP nazywamy to Siłą Spokoju. Siła spokoju potrafi być silniejsza niż energia wojownika i dominacji.

szef:
– nie zauważa kompletnie problemu. Nie dostrzega tego, jak wyniszcza nie tylko ludzi, ale także ogranicza efektywność. Mógłby osiągnąć z zespołem 30-100-200% więcej, gdyby tylko choć trochę zmienił styl.
– wpada w Pułapkę Skrajności – jest to jedna z 40 pułapek, które w metodzie zarządzania CVP (Change Value Process) określiliśmy, jako Pułapki Lidera niszczące biznes. Polega ona na tym, że szef-dyktaktor myśli: albo będę dominujący, konkretny i efektywny albo będę miękki, nieefektywny i wejdą mi na głowę. Nie zauważa, że mógłby być silnym liderem, efektywnym, a jednocześnie szanować swoich ludzi.
– uważa, że szacunek zdobywa się siłą. Nie widząc, że nie na wszystkich to działa.
– denerwuje się, że pracownik nie wykazuje inicjatywy, nie bierze odpowiedzialności, nie dowozi wyników – nie zdaje sobie sprawy z tego, że wina leży po części po jego stronie jako przełożonego
– nie widzi, że z czasem jego wizerunek będzie coraz gorszy. Będzie postrzegany jako nerwus, nademocjonalny nieprofesjonalista. Może i skuteczny, ale w pewnym momencie coraz mniej ludzi będzie go doceniać

Rozwiązania dla szefów:
– zmień pracę na taką, gdzie będą potrzebowali tylko silnej ręki
– zmień pracowników, aby lubili taki styl
– nie zmieniaj się i niszcz dalej psychicznie część zespołu oraz minimalizuj efektywność
– rozwiń (nie zmieniaj siebie) swoje kompetencje i cechy, aby umieć być bardziej cierpliwym, uważnym, doceniającym ludzi, dającym im przestrzeń na rozwój.

 

Metody i rozwiązania dla pracowników:
(pamiętaj, że są to propozycje. Nie wszystkie metody zawsze działają. Trzeba je dopasować do kontekstu. Gdy podaję przykład konkretnych słów, to potraktuj to jako propozycję, a nie gotowy skrypt)

 

Metoda 1 Docieraj do szefa poprzez inną osobę
Znajdź osobę, która dogaduje się z szefem, tzw. prawą rękę. Jeśli uda Ci się nawiązać relację z prawą ręką, to rozmawiaj z nią. Dziel się swoimi wnioskami, celami. Uważaj, aby nie wykorzystywać „prawej ręki” do manipulowania szefem. Chodzi o to, aby „prawa ręka” rozumiała Ciebie, Tobie opowiadała o swoich planach. Abyście wymieniali się swoimi perspektywami. Dzięki temu, jeśli „prawa ręka” będzie Cię lubić, szanować, cenić, to będzie popierać Twoje pomysły lub gdy szef będzie pytał „prawą rękę” o zdanie w kontekście Twoich projektów, wtedy będziesz miał wsparcie.

 

Metoda 2 Czekaj na dobry moment, kiedy dyktator ma dobry humor
Niestety, czasami jest tak, że gdy przełożony ma zły humor, to nie należy mu przeszkadzać i się narażać. Poczekaj kilka godzin, 1-3 dni aż poprawi swój nastrój. Wtedy można wiele tematów przepchnąć w jedną chwilę, pomimo że wcześniej wiele tygodni wisiały niezałatwione.

 

Metoda 3 Wzmocnij przekaz, by pokazać co jest ważne, ale na silnej energii!
Powiedz swoje zdanie, pokaż argumenty, ale na silnej energii wojownika. Szef-dyktator często ma osobowość czerwoną-choleryczną lub jest na poziomie świadomości wojownika. Oznacza to, że dociera do niego tylko silny przekaz, mocny, głośny, wyrazisty. Często nie przebijasz się ze swoim zdaniem, ponieważ mówisz zbyt łagodnie. Musisz nauczyć się mówić mocniej, a jednocześnie kulturalnie i profesjonalnie.

 

Metoda 4 Zapytaj: jaka jest intencja tego co robisz?
W odpowiednim momencie zapytaj szefa: Mam pytanie: Jaka jest intencja tego co robisz? Po co w taki sposób mi to mówisz? Poprzez krzyk, nie dając mi możliwości wyjaśnienia. Co chcesz osiągnąć w ten sposób? Pamiętaj, że to może go zdenerwować. Ludzie nie lubią takich pytań. Ale jeśli nauczysz się stosować tego typu pytania, to będziesz mistrzem rozbrajania nerwusów 🙂

 

Metoda 5 Ustal, jak macie się komunikować
W odpowiednim momencie zacznij rozmowę. Podczas niej doceń szczerze szefa i rzeczowo porozmawiaj, w jaki sposób chcecie ustalać najtrudniejsze rzeczy. Zapytaj: Szefie, są takie okresy, gdzie świetnie się rozmawia. Zawsze ceniłem i cenię Cię za wiedzę, skuteczność. Jednocześnie są takie momenty, gdy strasznie ciężko jest mi się Tobą dogadać. Nie jestem w stanie się przebić. Nie słuchasz mnie, bo pędzisz lub tak mocno emanujesz zdenerwowaniem, że albo nie mam ochoty, albo wręcz się obawiam mówić. Chciałbym ustalić, jak możemy się komunikować, gdy jest nerwowo, gdy masz wiele na głowie.

 

Metoda 6 Nazwać rzeczywistość i wyłożyć karty na stół – szczerze i dobitnie
Ta metoda jest konfrontacyjna. Teoretycznie najprostsza, a zarazem najtrudniejsza. Może wyglądać to tak:
Szefie. Chcę szczerze pogadać. Prośba: Daj mi 5 minut. Nie komentuj, nie pytaj. Wysłuchaj. Jeśli się nie dogadamy, to będę musiał zmienić stanowisko albo pracę. Jest mi bardzo trudno to mówić, bo z jednej strony Cię szanuję i cenię, a z drugiej strony mam w ostatnich miesiącach tak wiele negatywnych emocji, wkurzenia na całą sytuację i na Ciebie, że prawie eksploduję. Czuję się nieszanowany przez Ciebie. Możesz to zignorować, może to nie być dla Ciebie ważne. Jeśli tak będzie, to jest to dla mnie kolejny powód dla odejścia. Nie mogę tak dłużej. Nie czuję się traktowany jak partner. Może Ty do tego podchodzisz inaczej, ale ja to tak odbieram. Jeśli się mylę, jeśli jest inaczej, to przegadajmy. Ale gdy mam inne zdanie, to je krytykujesz. Nie potrafię dyskutować. Może to mój problem, że nie mam siły przebicia. Ale nie chcę ciągle walczyć. Jest to przykre, bo czuję się stłamszony. Nie pytasz mnie o zdanie. Ciągle słyszę krytykę. W ostatnim roku nie usłyszałem słowa pochwały, docenienia. Ciągle jest coś nie tak. Jeśli jestem beznadziejny, to czemu mnie nie zwolnisz? Jeśli to jest Twój system motywacyjny, to nie trafia on do mnie. On mnie niszczy. Jeśli to na innych działa to super, ale na mnie nie. Nie wiem, czy ktoś kiedyś powiedział Ci to, co mówię, ale naprawdę jesteś świetnym człowiekiem pod wieloma względami. Problem jest w tym, że część Twoich cech lub mój sposób odbierania ich, jest dla mnie zabójczy.
Chcę zacząć o tym rozmawiać, wypracować rozwiązanie. Jeśli się nie da, to trudno. Mam nadzieję, że damy radę. Co o tym myślisz? Jaka jest Twoja perspektywa?

 

Metoda 7 Zmień swoje podejście, przekonania – rozwiń swój „inner leadership”
W metodzie zarządzania ludźmi i zmianą jedno z najważniejszych pytań brzmi: Co Ciebie powstrzymuje przed ? Co Cię blokuje? Czego się obawiasz, aby..?
Tutaj zadalibyśmy pytania: Co Cię powstrzymuje przed byciem odważniejszym w rozmowie? Co Cię blokuje? Czego się obawiasz, aby powiedzieć co myślisz?
Wypisz sobie wszystkie odpowiedzi jaki przychodzą do głowy. np. Boję się konsekwencji. Utraty pracy. Powstrzymuje mnie myśl, że wybuchnie! Po co mi to!
I do każdej z tych odpowiedzi musisz znaleźć rozwiązanie – jak reagować, gdyby straszył konsekwencjami / utratą pracy? Jak zareagujesz, gdy wybuchnie?

 

Jednocześnie potrzebujesz przepracować w sobie obawy, lęk, opór przed byciem bardziej odważnym. Do tego potrzebujesz znać metody pracy z emocjami, myślami, przekonaniami lub udać się do coacha. Polecam pracę według metody CVP, która zawiera wiele technik coachingowych, pozwalających poradzić sobie z tymi problemami. Jeśli potrzebujesz indywidualnej pracy napisz do nas, dobierzemy dla Ciebie najlepszą formę pracy: info@adamdebowski.pl lub zadzwoń +48 505 129 061 – możesz spotkać się na żywo lub pracować przez skype z każdego miejsca na świecie lub wynająć Doradcę CVP lub bezpośrednio mnie do swojej firmy.

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 20 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *