Ostatnio mój przyjaciel powiedział: Adam, jak Ciebie słucham, gdy opowiadasz o swojej pracy, to niesamowite jest to, że te same problemy ma pracownik zarabiający 1500 zł, dyrektor zarabiający 50 tys zł, czy prezes zarabiający ponad 100 tys zł miesięcznie! Tego samego się obawiają, wstydzą. Na to samo się wkurzają. To samo ich męczy, tylko w innym wymiarze. Każdy jest człowiekiem. Zdumiewające jest to, jak bardzo nasza psychika wpływa na biznes. W zarządzaniu nazywamy to Inner Leadership. Czyli Wewnętrzne Przywództwo.

 

Mało kto jeszcze w biznesie to rozumie. Ale gdy zrozumiesz, masz gwarancję, masz 150% gwarancji, że Twoje efekty będą lepsze, Twój zespół będzie wydajniejszy. Dotychczasowe procesy doradcze prowadzone przez Instytut Liderów Zmian oparte o Inner Leadership i metodę zarządzania CVP w 2015-2016 roku przyniosły o 5-35% większe zyski dla firm, co daję łączną kwotę: 100 mln zł. A menadżerowie zwiększyli swoje zarobki o 5 – 30%, co daje łączną kwotę, ponad 500 tysięcy zł.

 

Gdy pracuję doradczo z pracownikami najniższych szczebli, przez menadżerów do prezesów firm, widzę wyraźnie, że każdy jest człowiekiem, normalnym, ze swoimi wyzwaniami. Często chowają się za maską „Pana dyrektora”, „Fachowca z 30 letnim doświadczeniem”, „Profesjonalnego, wybitnego specjalisty”. Niezależnie od roli, jaką mają, każdy boryka się różnymi problemami, o których nie zawsze mówi oficjalnie.
Wiele z nich nazywamy CVP (w metodzie zarządzania ludźmi i zmianą): Pułapkami Liderów

 

Pułapka 1 – Pułapka Robota

Jest to jedna z czterech pułapek, które dziś opiszę. W metodzie zarządzania ludźmi i zmianą CVP (Change Value Process) jest ich w sumie 40 – warto poznać wszystkie.

Sami zapominamy o tym, że będąc pracownikiem, dyrektorem jesteśmy człowiekiem – wymagamy od siebie niestworzonych rzeczy. Nasza ambicja sprawia, że wydaje się nam, że jesteśmy robotami, którzy nie znają zmęczenia, nie potrzebują odpoczynku, nie potrzebują dobrych relacji z ludźmi, bo najważniejsza jest robota do zrobienia oraz wynik.

Zapominamy, że nasi pracownicy są ludźmi, którzy nie są robotami i tak samo, jak my, chcą czuć się szanowani, docenieni i wartościowi. Chcą mieć czas dla siebie, dla rodziny.

 

Pułapka 2 – Pułapka Projekcji

Zapominamy, że są inni od nas. Uważamy, że wszyscy myślą tak samo. Menadżerowie wpadają w Pułapkę Projekcji. Czyli „projektują” na innych swój sposób patrzenia. Uważają, że jeśli: Ja uważam, że projekt X za 1 mln złotych jest najważniejszy w firmie i trzeba go przeprowadzić z korzyścią dla wszystkich, to wszyscy inni też mają taki pogląd pomimo, że

  • mają 10-20 lat mniej doświadczenia niż ONI
  • nie spędzili ostatnich dni, miesięcy lat nad myśleniem jak rozwinąć dany projekt, w przeciwieństwie do NICH
  • nie odbyli tych szkoleń z wiedzy biznesowej, technicznej co ONI
  • mają inny poziom wiedzy o aktualnych zmianach i celach. Na co dzień zajmują się innymi tematami niż ONI

Jakim więc cudem mieliby zgodzić się i rozumieć perspektywę swoich menadżerów?

Ale jeśli ktoś wpadł w Pułapkę, to w niej siedzi i nie widzi tego, że jest w pułapce. Prowadzi to do frustracji. Menadżer denerwuje się na niekompetencję pracowników. Proste pytanie brzmi: Ile minut, nie lat, dni, godzin, ale ile minut poświęcił, aby ludzie zrozumieli tyle, co on rozumie? Jeśli mieliby jego doświadczenie, wiedzę, to mieliby podobne myślenie.

 

Pułapka 3 – Pułapka Odczłowieczenia

Przełożeni nie widzą rzeczywistości takiej jaka jest. Np. myślą że praca to praca, a życie to życie. Uważają, że nie będą tłumaczyć, dyskutować. Pracownik to pracownik: ma zrozumieć i ma robić.  Rzadko rozmawiają z pracownikami, nie słuchają ich. Nie potrafią ich wesprzeć w ich dylematach i problemach. Pracownik według nich ma robić swoje i tyle.

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że nie chodzi o to, aby być nianią dla pracowników, aby robić żłobek lub ośrodek opieki dla pracowników z firmy. Chodzi o to, abyśmy mieli lepsze efekty i mieli więcej energii do pracy, a tym samym, aby nie było niedowożenia tematów i wyników i aby nie było zbędnego zmęczenia czy spalania się w pracy. Człowiek jest efektywniejszy, jeśli nie spędza czasu na narzekaniu na przełożonego, na pracę lub na plotkowaniu o tym, jak jest źle.

 

Z obserwacji naszych doradców w Instytucie Liderów Zmian, wynika, że w czasie:

  • od 30-90 minut pracownik wykonuje czynności takie jak: herbata, kawa, toaleta, rozmowy z ludźmi przy kawie/herbacie, social media
  • od 30-90 minut na myślenie o tym co go drażni, frustruje irytuje lub 30-90 minut robi wolniej swoje zadania, ponieważ dekoncentruje się poprzez negatywne myśli

 

Czyli mamy od 1h do 3h „zmarnowanego operacyjnie czasu”, czyli od 12% do 40% czasu dziennie się „marnuje”. Dlatego m.in. w metodzie zarządzania ludźmi i zmianą Change Value Process (CVP) mówimy o tym, że poprzez proste rozwiązania jesteś w stanie podnieść wydajność, efektywność pracy o minumum 30%. To samo dotyczy sprzedaży, szybkości realizacji zamówień itp. W CVP mówimy, że w każdej firmie, zespole jest wiele tzw. Biznesowych Luk (ang. Business Gaps), które szybko i łatwo można wypełnić.

 

Jeśli menadżer wyjdzie z „odczłowieczenia”, to nie tylko będzie skuteczniejszy, ale poprawi atmosferę, zadba o ludzi. A to coraz bardziej jest na całym świecie cenione, ale przede wszystkim staje się podstawą biznesu.

 

Pułapka 4 – Pułapka Niewidzenia Nieoczywistych Oczywistości i Oczywistych Oczywistości

Oprócz marnowanego czasu dochodzi jeszcze wydajność umysłu. Okazuje się, że tę samą czynność dwie osoby mogą wykonać z różnicą 10-500% wydajności. Co to oznacza?

  • handlowiec A może w ciągu miesiąca dotrzeć do 100 klientów i zdobyć 10 kontraktów, a handlowiec B dotrze do 10, nie załatwi kontraktu i będzie bardziej zmęczony niż handlowiec B
  • informatyk A może rozwiązać problem w ciągu 1h, gdy informatyk B będzie woził się z tematem przez 2 miesiące
  • menadżer A może osiągnąć wynik 10 mln obrotu rocznie ze swoim zespołem, gdy menadżer B osiągnie zaledwie 1 mln zwalając winę na rynek, przepisy, podatki i konkurencję
  • menadżer produkcji A może mieć 95% wykonanego planu przy 99% braku błędów, a menadżer produktu B wykona 40%, przy 50% jakości.

Znasz to?

Gwarantuję Ci, bazując na własnym doświadczeniu jako szef, wspólnik w 3 firmach, a zarazem doradca i psycholog biznesu, że jesteś w staniu w ciągu kilku tygodni albo miesięcy zwiększyć wydajność tego, co robisz (produkcja, sprzedaż, projekty) w znaczący sposób. A jeszcze większą gwarancję mogę dać na to, że poczujesz większy spokój, zadowolenie, mniejsze zmęczenie.

 

Dlaczego możesz nie widzieć rozwiązań?

Ponieważ nie potrafisz popatrzeć z boku na siebie, ludzi, procesy, firmę. Za bardzo siedzisz w środku. Albo musisz się nauczyć metody, która w psychologii biznesu i CVP jest jedną z najważniejszych: „Look from a Distance” – „Spojrzenie z Dystansu” lub mieć doradcę, który pomoże Ci to zrobić, wyleje kubeł zimnej wody, otworzy oczy. Przez tzw. myślenie tunelowe, czy tzw. Pułapkę Niewidzenia Nieoczywistych Oczywistości i Oczywistych Oczywistości, biznesy i kariery padają.

Czym jest Nieoczywista Oczywistość – to rozwiązanie w biznesie, które gdy się je odkryje, wydaje się banalne, ale przez wiele lat nikt na to nie wpadł.

Oczywista Oczywistość to rozwiązanie, które wszyscy znają, wiedzą, ale nikt tego nie wprowadził.

 

Widząc te cztery pułapki

  1. Pułapka Robota
  2. Pułapka Projekcji
  3. Pułapka Odczłowieczenia
  4. Pułapka Niewidzenia Nieoczywistych Oczywistości i Oczywistych OczywistościDochodzimy do pytania tytułowego: Co ukrywają menadżerowie i prezesi? Czego się wstydzą i obawiają?

 

Wstyd 1:

Menadżer wstydzi się swojej niekompetencji. Dlatego wchodzi w tryb robota pracującego 20h, ponieważ chce nadrobić brak wiedzy, doświadczenia ilością pracy.

 

Obawa 1:

Obawia się, że będzie oceniony jako mało doświadczony, słabszy od innych, dlatego przedkłada pracę ponad wszystko.

 

Wstyd 2:

Wstydzi się, że ktoś może być bardziej inteligentny. Wstydzi się przyznać do błędu.

 

Obawa 2:

Obawia się, że ktoś może mieć lepsze zdanie, lepszy pomysł od niego. Dlatego narzuca swoje i tłumi pomysły innych. Może obawiać się, że jego pomysły, rozwiązania nie są najlepsze, dlatego też za wszelką cenę narzuca je. Nie ma przez to refleksji, że ktoś może myśleć inaczej.

 

Wstyd 3:

Menadżer nie chce być odebrany jako miękki, delikatny. Menadżer nie być słaby. Wstydzi się słabości. Uważa, że bycie ludzkim to bycie słabym.

Wstydzi się rozmawiać z ludźmi. Woli dyrygować, nakazywać. Dlaczego się wstydzi? Ponieważ  jest to dla niego nienaturalne, sztuczne.

 

Obawa 3:

Menadżer ma obawę, że jeśli będzie miły, sympatyczny, ludzki, to będzie odebrany jako nieprofesjonalny, niegodny zaufania i łatwo straci autorytet. Jeśli będzie słaby, to ludzie wejdą mu na głowę, nie będzie ceniony.

 

Zarazem może obawiać się, że będzie odbierany jako sztuczny, niespójny. Może i chciałbym czasami inaczej, ale ma opór, ponieważ nie chce być odebrany na zasadzie: O! był na szkoleniu nasz szefuńcio i cuduje. Jakieś amerykańskie, pseudopsychologiczne sztuczki na nas stosuje.

 

Wstyd 4:

Wstydzi się skorzystać z doradztwa innej osoby. Uważa, że powinien sam wszystko zrobić.

Wstydzi się, że ktoś zauważy, że to co robił do tej pory, było za słabe. Nie chce doskonalić dotychczasowych rzeczy, projektów, ponieważ wyjdzie na jaw, że popełniał błędy.
Zarazem może wstydzić się pokazać pracownikom, współpracownikom, że mogliby więcej, lepiej. Dlaczego?

 

Obawa 4:

Ponieważ obawia się, że ludzie będą protestowali. NIe chce być tym, który robi problemy. Chce być lubiany przez pracowników. Chce być tym fajnym, mądrym szefem. A ponieważ pracownicy nie lubią zmian, to on też nie będzie nic zmieniał.

 

Zarazem obawia się tego, że będzie musiał podejmować niewygodne, niepopularne decyzje. Obawia się, że ludzie będą mówili: Był kiedyś fajny, a teraz co? Ciśnie, jak w najgorszej korporacji. Tylko wydajność i wydajność. Tylko zmiany i zmiany. Jesteśmy w wyścigu szczurów. A taki był mądry gość.

 

A tymczasem:

– czy chcesz szybko i skutecznie bez straty czasu wyjść z Pułapek, wyciągnąć z nich swoich pracowników, współpracowników?

  • czy chcesz znaleźć rozwiązania dla siebie, zespołu i firmy?
  • czy chcesz poznać metodę CVP, Pułapki Liderów, Inner Leadership, Zarządzanie 3.0?

 

Możesz dowiedzieć się więcej, zapisując się na kurs „Proste, ale ważne”. Rekomenduję go, jako jeden z najlepszych kursów online na rynku dla menadżerów średniego i wyższego szczebla oraz dla przedsiębiorców.

W cenie 497 zł otrzymujesz książkę Adama Dębowskiego oraz 8 nagrań video, które uczą jak lepiej komunikować się z pracownikiem lub przełożonym, jak wzmocnić siebie wewnętrznie jako pracownika/menadżera oraz jak lepiej ułożyć swoją pracę/biznes strategicznie i operacyjnie.

Możesz zapisać się sam albo zapisać na ten kurs swoich pracowników.

Aby zobaczyć program i zakupić kurs KLIKNIJ TUTAJ

 

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 30 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *