Na podstawie szkolenia Franka Farrelly, genialnego terapeuty i ojca terapii prowokatywnej (niestety już nieżyjącego), wyróżniłem kilka sposobów, jak można zbudować wartość trenerską. Farrelly niewątpliwie był i do dziś jest niedoścignionym wzorem dla wielu szkoleniowców oraz osób pracujących z klientem w relacji 1 na 1. Rozłóżmy część jego pracy na czynniki pierwsze i uczmy się z niej!

U Farrelly’ego budowanie wartości trenerskiej odbywa się na czterech poziomach:

  1. Społeczne wzmocnienie wartości
  2. Indywidualne wzmocnienie wartości
  3. Społeczna dewaluacja wartości
  4. Indywidualna dewaluacja wartości.

Wszystkie te 4 punkty pozwalają zbudować wartość trenerską, ponieważ zarówno poprzez wzmocnienie (danie pozytywnego kontekstu) jak i dewaluację (obniżenie) można zbudować wartość siebie, innej osoby, instytucji itp.

Promocja: zbuduj jeszcze większe umiejętności trenerskie i przywódcze dzięki szkoleniu Leadership Mindset – perełka na polskim rynku!

Adam Dębowski podczas konferencji

Adam Dębowski podczas konferencji

 1. SPOŁECZNE WZMOCNIENIE WARTOŚCI

Przykład ze szkolenia: Frank rozpoczyna szkolenie. Zaczyna, mówiąc, że ma 76 lat i w naszej kulturze należy szanować starszych ludzi. Podaje przykłady z życia, że był profesorem na uczelniach przez wiele lat. Tam każdy uczeń i student mówił “dzień dobry” i zawsze odnosił się z pokorą i szacunkiem. Student nigdy się nie spóźniał i miał wykonywać prace domowe.

Doświadczenie profesorów i ludzi starszych sprawia, że młodsi chcą ich słuchać itp.

Nie koncentruj się na samej treści, bo Frank mówił to prowokując i mając cały kontekst zauważ, że w ten sposób buduje on matrycę/ramę: ludzi starszych, profesorów, uczelni, kultury itp. – a następnie umieszcza tam siebie mówiąc po prostu kim jest.

Jest to społeczne wzmocnienie wartości, gdyż korzystasz w tym momencie ze społecznych reguł, zasad, ustaleń itp.

Inne przykłady:

  1. Rodzice na całym świecie są wychowawcami, nauczycielami i utrzymują dom (przekaz: “jestem rodzicem, więc mnie słuchaj”).
  2. Osoba na scenie mówi na początku: Osoby, które szkoliły się min. w 3 krajach, znają 3 języki i wyszkoliły ponad 500 osób mogą być trenerami. Tylko tacy mogą prowadzić terapię, która działa. Później ze sceny – niby przypadkiem – pada stwierdzenie: Mam wyszkolenie w 5 krajach i 1000 osób wyszkolonych, znam kilka języków obcych.

Rama a wartość

Poprzez takie umieszczenie siebie w matrycy/ramie/kontekście budujesz wartość. Druga część nie powinna następować od razu po pierwszej. Najlepiej, gdyby było to przedzielone innymi treściami.

Drugą formą tego, jak społecznie wzmocnić wartość trenerską jest odwoływanie się do grupy poprzez pytania, gdzie uczestnicy powiedzą, potwierdzą Twoje doświadczenie, skuteczność itp.

Np. Trener: Stefan, pamiętasz jak ćwiczyliśmy ostatnio podczas szkolenia, gdy wyszedłeś na środek z fobią? Ile to czasu minęło? Jak się teraz czujesz?

Stefan: Aa tak. To było z jakieś 3 miesiące temu. Pamiętam, jak się bałem pająków. Teraz jest luzik. To była zabawa wtedy na scenie…

Nie mówisz poprzez swoje usta, ale ktoś inny opowiada o Twojej kompetencji – jest to o wiele bardziej autentyczne dla słuchaczy.

 

2. INDYWIDUALNE WZMOCNIENIE WARTOŚCI

Tutaj wykorzystujesz historie ze swojego życia, w których opowiadasz o swoich działaniach, o pracy i doświadczeniach. Wplatasz to w merytoryczne treści, ćwiczenia itp.

Nigdy się nie wychwalaj! Korzystaj z historii odpowiadającej kontekstowi albo skorzystaj z odwołania się do uczestnika.

 

3 i 4. DEWALUACJA

Mechanizm działania w p. 3 i 4 polega na tym, że w momencie, kiedy się dewaluujesz osiągasz efekty:

  • pokazujesz dystans do siebie, co zawsze jest przez innych oceniane jako wartościowe
  • pokazujesz swoje minusy, przywary itp. Dzięki temu jesteś pierwszy (przed innymi). Gdy omówisz to co inni mogą skrytykować, wtedy nikt już nie będzie do tego nawiązywał dodatkowo:
  • dewaluacja, gdy zrobisz to umiejętnie, na luzie i swobodnie, będzie powiązana ze śmiechem, przez co zakotwiczysz ją z pozytywną emocją
  • pokazujesz że, jak to genialnie nazwał Kacper Korzeniowski, Aby się dewaluować musisz mieć z czego.

Społeczna dewaluacja wartości

Tutaj mechanizm jest taki jak w p. 1, ale nawiązuje do dewaluacji, krytyki i obniżenia wartości.

Indywidualna dewaluacja wartości.

Tutaj mechanizm jest taki jak w p. 2, ale nawiązuje do dewaluacji, krytyki i obniżenia wartości.

To proste wskazówki dotyczące tego, jak budować wartość trenerską.

Jeszcze więcej metod pracy z drugim człowiekiem znajdziesz w kompleksowym programie CVP External – sprawdź, czego on dotyczy i czym się wyróżnia!

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 10 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *