Zysk czy ludzie? Idea czy w艂asna korzy艣膰? Co nap臋dza biznes? Co sprawia, 偶e lider osi膮ga sukces? Podr臋czniki m贸wi膮 wiele, a co pokazuje 偶ycie?

Co mo偶na dla siebie wyci膮gn膮膰 z dw贸ch 艣wietnych seriali pt. Billions i House of Cards? Czego musi si臋 uczy膰 lider, aby faktycznie by膰 liderem, kt贸ry osi膮ga wyniki?

Ka偶dy lider, przedsi臋biorca chce mie膰 dwa efekty: wi臋cej zysk贸w i wi臋cej wp艂yw贸w. S膮 tacy, kt贸rym zale偶y jeszcze na spokoju, aby nie zwariowa膰, na wi臋kszej ilo艣ci czasu, aby nie zapracowywa膰 si臋 na 艣mier膰, na stworzeniu czego艣, co zmieni 艣wiat lub na zbudowaniu dziedzictwa.

Co wp艂ywa na zyski i inne efekty biznesowe?

Niezale偶nie od tego, czy w biznesie idziesz etycznie czy nie, zawsze jako lider musisz uczy膰 si臋 mie膰 minimum 10 element贸w z listy poni偶ej oraz dodatkowych 8, kt贸re w sumie sk艂adaj膮 si臋 na tzw. Leadership Mindset:

  1. Pewno艣膰 siebie i odwaga – aby inni czuli, 偶e mo偶na liderowi zaufa膰, aby mie膰 si艂臋 przebicia;
  2. Asertywno艣膰 w komunikacji – aby nie da膰 si臋 manipulowa膰, umie膰 dyskutowa膰 i nie wycofywa膰 si臋 ze swoich pomys艂贸w;
  3. Pomys艂 na siebie – aby by膰 wyrazistym;
  4. Wizja na biznes – aby zna膰 kierunek, w kt贸rym si臋聽zmierza i osi膮ga膰 wyniki. Lider bez wizji nie jest liderem;
  5. Zdolno艣膰 przekonywania do swoich idei, projekt贸w – aby mie膰 ludzi, kt贸rzy b臋d膮 Ci臋 wspiera膰 w realizacji wizji;
  6. Przewidywanie zachowa艅 ludzi – aby by膰 zawsze przygotowanym na rozmowy, dyskusje, krytyk臋. Wysoka Inteligencja Emocjonalna w biznesie to klucz do d艂ugoterminowych efekt贸w;
  7. Przewidywanie trend贸w na rynku – aby rozwija膰 firm臋 i nie zosta膰 w tyle, aby budowa膰 przewag臋 konkurencyjn膮 i nie stetrycze膰 biznesowo;
  8. Sie膰 kontakt贸w – aby zawsze m贸c zwr贸ci膰 si臋 do odpowiedniej osoby po wsparcie, wiedz臋, finanse;
  9. Zdolno艣膰聽budowania marki – aby by膰 rozpoznawalnym, aby nazwisko lidera kojarzy艂o si臋 z osob膮 godn膮 zaufania lub/i warto艣ciow膮 dla wsp贸艂pracy;
  10. Specjalistyczna wiedza – aby mie膰 przewag臋 w zakresie biznesu, produktu, wiedz臋, kt贸rej nikt nie ma;

Kolejne elementy Leadership Mindset zale偶膮 od specyfiki osobowo艣ci lidera oraz jego bran偶y. Je艣li chcia艂by艣 je pozna膰 zapraszam Ci臋 na warsztat Leadership Mindset. Kliknij w grafik臋 poni偶ej, aby dowiedzie膰 si臋 wi臋cej.

Jak osi膮ga膰 zyski, wp艂ywy i inne efekty biznesowe?

Je艣li chcesz osi膮ga膰 wyniki biznesowe, mie膰 szacunek ludzi i wszystkie powy偶sze 10 element贸w Leadership Mindset 聽to masz trzy drogi:

  1. jasn膮,
  2. szar膮,
  3. ciemn膮.

O szarej i ciemnej pisz臋 w tym artykule. Nie popieram ich, ale jednocze艣nie uwa偶am, 偶e niekt贸re ich elementy s膮 wa偶ne i przydatne na jasnej stronie mocy, czyli tej uczciwej, etycznej.

Poni偶ej przedstawiam zestaw r贸偶nych kontrowersyjnych CEMK贸w, czyli Cech, Emocji, Mentalno艣ci i Kompetencji lider贸w. Robi臋 to na przyk艂adzie dw贸ch genialnych seriali: Billions produkcji Showtime (na 艣wiecie dost臋pne m.in. na HBO GO) oraz House of Cards produkcji Netflix. G艂贸wni bohaterowie fascynuj膮, ale te偶 odstraszaj膮. Inspiruj膮, ale te偶 pokazuj膮, jak nie dzia艂a膰.

Brutalna prawda jest taka, 偶e ludzi po szarej i ciemnej stronie mocy spotkasz na swojej drodze (albo ju偶 spotka艂e艣). S膮 to przedsi臋biorcy, menad偶erowie, dyrektorzy, a nawet prezesi, kt贸rzy s膮 zaprzeczeniem tego, co pisze si臋 w ksi膮偶kach, czego uczy si臋 lider贸w. Przy nich wszystkie Akademie Biznesu, Uniwersytety Lider贸w wydaj膮 si臋 teori膮.

Du偶e zarobki albo du偶e biznesy mo偶esz osi膮gn膮膰 b臋d膮c, jak to nazywam: sprawnym cwaniakiem biznesowym albo autentycznym liderem, kt贸ry kieruje si臋 tzw. Leadership Mindset.

Jako obecny lub przysz艂y lider musisz podejmowa膰 ci膮g艂e wybory. Mi臋dzy innymi takie, po kt贸rej stronie jeste艣 i kt贸r膮 drog膮 idziesz. Pokusy i korzy艣ci s膮 du偶e: wp艂ywy, w艂adza, pieni膮dze, podziw. Zagro偶enia s膮 olbrzymie: straty finansowe, presja, zazdro艣膰, krytyka.

Pytanie jak chcesz osi膮gasz korzy艣ci i chroni膰 si臋 przed zagro偶eniami? Dzi艣 w artykule o drodze szarej i ciemnej. 21 i 22 maja na webinarze o jasnej drodze.

Cechy i Kompetencje sprawnych cwaniak贸w biznesowych

W艣r贸d sprawnych cwaniak贸w biznesowych s膮 dwa typy. Uczciwi na granicy oraz nieuczciwi. Ci, kt贸rym mo偶esz zaufa膰 i ci, przy kt贸rych musisz by膰 ca艂y czas czujny.

Jedni to profil Bobby鈥檈go Axelrode z serialu Billions, kt贸ry zawsze jest na granicy prawa i etyki, ale jest lojalny wobec swoich, cho膰 wspieraj膮cym szefem to nigdy nie b臋dzie, chyba, 偶e poczuje do Ciebie ogromny szacunek.

Drugi to typ Franka Underwooda z serialu House of Cards, dla kt贸rego nie liczy si臋 nic poza w艂adz膮.

Sp贸jrzmy na ich konkretne zachowania i podej艣cie, kt贸re ich charakteryzuje.

Koncentracja na celu – cel jest najwa偶niejszy. Po艣wi臋c膮 ka偶dego. Z t膮 r贸偶nic膮 偶e Bobby swoich najbli偶szych ochroni. Frank by膰 mo偶e, je艣li le偶y to w jego interesie.

Nie daj膮 drugiej szansy – je艣li kto艣 zawiedzie, oka偶e s艂abo艣膰, jest spisany na straty. Nie ma lito艣ci dla s艂abych.

Obaj wykorzystaj膮 ka偶d膮 szans臋, aby zdoby膰 przewag臋. Wykorzystaj膮 ka偶d膮聽s艂abo艣膰, aby w przypadku Bobby鈥檈go: zarobi膰, w przypadku Franka: zyska膰 na w艂adzy.

S膮 bardzo wra偶liwi na swoim punkcie. Je艣li ich skrytykujesz lub oszukasz, to stajesz si臋 wrogiem nr 1. Nie obra偶膮 si臋, nie zestresuj膮. Po prostu Ci臋 zniszcz膮.

Rodzina w ich hierarchii warto艣ci jest daleko w tyle. Bobby ma dzieci, ale si臋 nimi nie interesuje. Frank dzieci nie ma.

G艂贸wnym celem Franka jest w艂adza dla w艂adzy. Wszelkie idee, rozw贸j kraju s膮 tylko has艂ami i narz臋dziami s艂u偶膮cymi do zdobycia w艂adzy. G艂贸wnym celem Bobby鈥檈go jest rozw贸j firmy dla rozwoju firmy. Nie ma idei budowania czego艣 dla kraju, dla pokole艅. Nie wytwarza on 偶adnej warto艣ci dla klient贸w opr贸cz pieni臋dzy.

Spryt. Bobby ca艂y czas szuka okazji, mo偶liwo艣ci rozwoju biznesu. Nie hamuje go troska o ekologi臋, zesp贸艂, dobre relacje, pi臋kne cele. Szuka zarobku. Frank ca艂y czas kombinuje jakim kana艂em doj艣膰 do w艂adzy.

Obaj nie przejmuj膮 si臋 emocjami innych. Nie obchodzi ich, czy kto艣 si臋聽na nich obra偶a, czy ich lubi, czy nie. Bobby m贸wi: Je艣li wchodzisz do sali, w kt贸rej wszyscy Ci臋 nienawidz膮, to znaczy, 偶e robisz swoj膮 robot臋 dobrze. Frank: Tylko s艂abi przejmuj膮聽si臋 opini膮 innych.

Tlenem dla obu jest rywalizacja. Stres jest 藕r贸d艂em inspiracji i adrenaliny. Najtrudniejsze sytuacje s膮 dla nich 藕r贸d艂em przyjemno艣ci. Konflikt jest dopalaczem. Wyczuwaj膮 s艂abo艣膰 na odleg艂o艣膰 i z przyjemno艣ci膮 j膮 wykorzystuj膮.

Nie maj膮 idei tworzenia czego艣 dla ludzi i 艣wiata. Nie pracuj膮 nad jako艣ci膮 us艂ug, relacji. Nie maj膮 wizji, kt贸ra inspiruje. Nie koncentruj膮 si臋 na motywowaniu wsp贸艂pracownik贸w. Bardziej skupiaj膮 si臋 na ostrym wyznaczaniu granic, aby nikt im na g艂ow臋 nie wchodzi艂.

Trac膮 cierpliwo艣膰 do pierd贸艂, op贸藕nie艅, braku kompetencji. Nie maj膮 wyrozumia艂o艣ci do tego co nie dzia艂a.

Co r贸偶ni Bobby鈥檈go Axelroda od Franka Undwerooda?

Typ Bobby鈥檈go ceni g艂贸wnie pieni膮dze i wie, 偶e wa偶ne jest zachowanie wp艂yw贸w i autorytetu. Typ Franka ceni jedynie w艂adz臋. Wr臋cz brzydzi si臋 tymi, kt贸rzy wol膮 pieni膮dze.

Bobby dzia艂a w biznesie i szuka relacji z polityk膮, aby mie膰 wsparcie w kluczowych momentach. Frank dzia艂a w polityce i szuka sposobu wykorzystania biznesu do swoich cel贸w.

Bobby ma kilku przyjaci贸艂, z kt贸rymi si臋 spotka, porozmawia, kt贸rzy go ceni膮 nie tylko ze wzgl臋du na pieni膮dze, jakie dzi臋ki niemu zarabiaj膮. Szanuj膮 go za jego do艣wiadczenie. Frank ma jednego przyjaciela, kt贸remu kiedy艣 bardzo pom贸g艂, ale kt贸rego i tak odpycha, wykorzystuje. Ludzie go szanuj膮 tylko przez wzgl膮d na to, 偶e si臋 go boj膮.

Frank mia艂 wszystko co chcia艂 i nast臋pnie to wszystko straci艂. 呕on臋, stanowisko prezydenta, przyjaciela, 偶ycie, nazwisko. Bobby straci艂 偶on臋, traci relacj臋 z synami, ale 偶yje, rozwija firm臋, cho膰 prawie j膮 straci艂, jego najwi臋kszy wr贸g sta艂 si臋 przyjacielem, najlepszy ucze艅 sta艂 si臋 najwi臋kszym wrogiem.

Tak wygl膮daj膮聽profile cwaniak贸w biznesowo-politycznych,聽kt贸rzy fascynuj膮 na ekranie, a w rzeczywisto艣ci鈥 Jednych odrzucaj膮, innych inspiruj膮.

Bez w膮tpienia mo偶emy si臋 od nich czego艣 nauczy膰. Na pewno takie osoby testuj膮 nasz kr臋gos艂up moralny i wytrzyma艂o艣膰 psychiczn膮. O takich osobach nie pisze si臋 poradnik贸w biznesowych. Ale fakt jest taki, 偶e takich jak Bobby czy Frank jest w biznesie wielu. Pod 艂adnymi u艣miechami ukrywaj膮 si臋 ci, kt贸rzy maj膮 jeden cel: wygra膰.

Mo偶esz i艣膰 ich 艣cie偶k膮.
Albo p贸j艣膰 inn膮.

Musisz zdecydowa膰 teraz oraz potrzebujesz minimum raz w roku decydowa膰, poniewa偶 艣wiat b臋dzie kusi艂, b臋dzie Ci臋 testowa艂. Zdolno艣膰 kszta艂towania swojego kr臋gos艂upa moralnego w 偶yciu jest bardzo wa偶na. Zdolno艣膰 kszta艂towania swojego kr臋gos艂upa biznesowego jest konieczno艣ci膮.

Jasna 艣cie偶ka biznesowa te偶 daje ogromne zyski i wp艂ywy, ale opiera si臋 na innych warto艣ciach. To mo偶liwe. Mo偶esz i艣膰 drog膮, kt贸r膮 nazywam #LeadershipMindset, kt贸ra sprawia, 偶e czujesz pewno艣膰 siebie, jasno艣膰 umys艂u i jeste艣 asertywny.

To droga autentycznego lidera, kt贸ry opiera si臋 o mindset, przekonania przyw贸dc贸w sprawia, 偶e zamiast frustracji masz opanowanie, zamiast dylemat贸w masz szybkie decyzje. Leadership Mindset daje zdolno艣膰 d藕wigania odpowiedzialno艣ci i radzenia sobie z konfliktami, z jednoczesnym dbaniem o ludzi.

Ka偶da ksi膮偶ka o zarz膮dzaniu powie Ci, 偶e lider powinien:

  • Stawia膰 cele
  • Delegowa膰
  • Motywowa膰
  • Kontrolowa膰
  • Budowa膰 zesp贸艂

I to prawda. Ale jest co艣 wi臋cej. Jest co艣 wa偶niejszego, co nie jest tak oczywiste. Zwyk艂e stawianie cel贸w, delegowanie itp. nie daje milionowych zysk贸w.

Dowiedz si臋 co wp艂ynie na Twoje zarobki i聽skuteczno艣膰 w kolejnych latach

i zwi臋ksz swoje przychody oraz wyprzed藕 konkurencj臋

Podaj swoje imi臋 oraz adres e-mail, aby pobra膰 bezp艂atne fragmenty ksi膮偶ki 鈥炁歝iana鈥 i do艂膮czy膰 do ponad 10 000 os贸b, kt贸re co tydzie艅 otrzymuj膮 bezp艂atne artyku艂y z zarz膮dzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych b臋dzie Instytut Lider贸w Zmian S.C. z siedzib膮 w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczeg贸艂y zwi膮zane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatno艣ci.

Adam D臋bowski

Adam D臋bowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w wi臋kszej skuteczno艣ci zarz膮dzania zespo艂em i zmian膮. Wspieram w rozwoju przyw贸dztwa i w osi膮ganiu lepszych efekt贸w w kr贸tszym czasie. Wspieram zespo艂y w polepszaniu komunikacji i wsp贸艂pracy. Ucz臋, jak pokonywa膰 op贸r.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *