Obecna rzeczywistość może przytłaczać. Rosnąca inflacja, podziały polityczne, ciągnąca się wojna w Ukrainie, niepewność co dalej z pandemią. A do tego osobiste problemy plus trudności zawodowe – niepewność pracy, zarobków, rosnące koszty. A tu zaraz jesień, brak słońca. O wakacjach (jeśli w ogóle były) wielu już zapomniało.

 

To wszystko może powodować rosnący stres i napięcie.

 

Oto pierwszy powakacyjny felieton (ale tak naprawdę felieton nr 24). Zapraszam.

 

Są 3 główne źródła stresu. Łącznie jest ich ponad 20, ale skupmy się na 3 głównych.

 

1 – Przeszłość

2 – Teraźniejszość

3 – Przyszłość

Przeszłość

Obecny stres może mieć źródło w przeszłych wydarzeniach, tych nieprzepracowanych, z których nie uwolniliśmy emocji takich jak strach, gniew, zranienie, poczucie winy, żal, wstyd, smutek. To 7 głównych negatywnych emocji, którymi każdy po 30-tym roku życia powinien się zająć na terapii lub autoterapii. To one i wydarzenia z nimi związane, tkwiąc w nas, mogą powodować wiele napięć, które odczuwamy, ale których nie rozumiemy.

Teraźniejszość

Stres często wynika z sytuacji dnia codziennego – kłótnia, korek, spóźnienie, krytyka od szefa, nieudany projekt, problemy finansowe. Tak uważa większość ludzi. Ale to nie sytuacje powodują stres. To nasz sposób myślenia o nich jest źródłem napięcia.

Osoba, która się spóźnia i myśli: luz, poczekają, nie będzie czuła stresu.
Osoba, która zostanie skrytykowana przez szefa i pomyśli: nie ma racji, znam swoją wartość, nie poczuje stresu.

Osoba, której kredyt z 2.000 PLN rośnie na 5.000 PLN i pomyśli: nie stać mnie, więc albo znajdę lepszą pracę albo znajdę mniejsze, tańsze mieszkanie, nie poczuje stresu.

Oczywiście, ktoś powie: zwariowałeś? Kto ze spokojem odda mieszkanie lub z łatwością znajdzie lepszą pracę? Są takie osoby. Większość oczywiście poczuje stres, będzie się przejmować. Ale tylko dlatego, że mentalnie jest w pułapce. Żeby było jasne, to nie jest proste. NIe wystarczy sobie powiedzieć: luz, będzie dobrze.

 

Mówię o sytuacji, w której człowiek ma zbudowane głębokie przekonania, będące źródłem wspierających myśli. Jeśli ktoś ma przekonanie: mieszkanie jest symbolem mojego sukcesu i mojej wartości, a nagle musi to mieszkanie oddać i wprowadzić się do mniejszej przestrzeni, jego psychika silnie siądzie. Jeśli ktoś będzie miał silne przekonanie: to dom rodzinny, tutaj wychowali się moi dziadkowie i rodzice, wtedy również będzie odczuwać silny stres na myśl o tym, że musi zrezygnować z tego miejsca.

Ale jeśli ktoś ma przekonanie: dziadkowie, rodzice tu mieszkali, ja wychowałem tu troje dzieci, ale to nie mieszkanie nas definiuje, ale nasze decyzje, to kim jestem, wtedy emocje będą inne. Nie oznacza to, że w sekundę, bez smutku i bez promila stresu przejdzie nad tym do porządku dziennego. Ale zamiast odczuwać stres na skali 0-10, na poziomie 8-10, będzie go czuł na poziomie 1-3.

 

Przyszłość

Stres bierze się również z przyszłości. A bardziej z myślenia o przyszłości. Albo myślimy o niej negatywnie: będzie źle, będzie masakra, albo nie myślimy o niej wcale i w związku z tym czujemy pustkę. Myślenie negatywne daje negatywne odczucia. Brak myślenia o przyszłości jednych przeraża, bo muszą wiedzieć co się wydarzy, chcą mieć kontrolę nad przyszłością, a innym daje spokój, bo nie chcą planować, są tu i teraz, żyją chwilą.

 

Kiedyś przyszłość była “łatwiejsza”. Szkoła, praca, emerytura, zbawienie w niebie. Prosty scenariusz. Teraz szkoła nie zawsze daje pracę. Emerytura nie daje utrzymania lub emerytury nie będzie. Zbawienie – wielu przestało wierzyć. Nie wiadomo co przyniesie przyszłość. Zmienność jest większa. Więc jeśli ktoś ma tę samą mentalność co 30-40 lat temu lub jako 20-30-latek ma mentalność swoich rodziców sprzed 30-40 lat, to ma problem. Jego umysł nie jest gotowy do zarządzania zmienną przyszłością.

 

Sporo tego, prawda?

Dlatego po wakacjach wracam z czwartkowymi felietonami, środowymi podcastami, wtorkowymi webinarami, niedzielnymi live-ami.

 

Rusza rok szkolny, ruszamy i my. Będziemy z Wami przez te wszystkie miesiące, aby Was wspierać i wzmacniać. Nasz zespół się rozwija, kolejni absolwenci Szkoły Coachingu i Terapii pracują poprzez sesje 1na1 i grupowe warsztaty. Dzieje się!

 

Damy radę. Bo kto jak nie my.

Dasz radę. Bo kto jak nie Ty.

 

Prawda?

 

A żeby było jeszcze bardziej kolorowo i inspirująco zapraszam do nowego codziennego (prawie) cyklu “Taka myśl” na stories/relacjach na Instagramie i Facebooku. Codzienna dawka inspiracji i refleksji w krótkiej formie.

 

PS.

A do tego już za kilka dni, 6.09., we wtorek poprowadzę bezpłatny webinar pt. Jak radzić sobie ze stresem i trudnymi emocjami. To pierwszy z czterech webinarów, który realizuję, aby wesprzeć tych, których przytłacza obecna rzeczywistość inflacyjno-polityczno-gospodarczo-pandemiczna. 

 

W każdy wrześniowy wtorek o 20:30 poprowadzę inny webinar. Pierwszy o stresie, drugi o motywacji, trzeci o pewności siebie, czwarty o wystąpieniach publicznych. Uwieńczeniem tej serii będzie 2-dniowy kongres online w październiku pt. Uwolnij się od negatywnych emocji, na którym wystąpi wielu absolwentów Szkoły CVP, terapeutów, coachów, psychologów. Obserwuj uważnie zapisy na webinary i kongres!

 

Taka Myśl, w ramach 24 #felietondebowskiego.

A jaka jest Twoja Taka Myśl?

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 30 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Powrót do listy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.