Dziś o zachowaniach, które czasami będąc niewinnymi, małymi „tekścikami” czy reakcjami potrafią niszczyć współpracę, komunikację oraz  doprowadzać nas do szału, a nawet wypalenia.

W poprzednim tygodniu w ramach akcji #przebijsciane poruszałem tematykę blokad, które powstrzymują nas przed osiąganiem tego, na czym nam zależy – o konfliktach wewnętrznych przeczytasz tutaj. Możesz także obejrzeć nagranie na youtube lub przesłuchać w formie podcastu, który poruszał temat konfliktów wewnętrznych.

Dzisiejszy materiał możesz także obejrzeć w nagraniu na youtube (film na dole artykułu) oraz przesłuchać go w formie podcastu: tutaj LINK lub na Spotify, Itunes albo Podcast Addict na Androidzie.

Na drodze stoją inni ludzie

Zawsze, gdy uczę ludzi radzić sobie z oporem, pojawiają się dwie płaszczyzny: osobista-wewnętrzna i komunikacja-zewnętrzna. Na drodze do naszych celów stoją albo nasze własne rozterki, obawy albo inni ludzie. W książce „Ściana” (www.przebijsciane.pl) razem z Wojtkiem Maroszkiem piszemy o tym, jak radzić sobie z oporami innych, tutaj chcę poruszyć temat destrukcyjnych zachowań innych ludzi, z którymi jeśli nie umiemy sobie poradzić, to może być nam ciężko osiągać zamierzone cele.

Marshall Goldsmith stworzył bardzo prostą, ale niezwykle trafną listę 20 toksycznych, destrukcyjnych zachowań, nawyków, które nie tylko z jednej strony uprzykrzają innym życie, ale powodują, że tracimy chęci, motywację, a nawet poczucie wartości.

Spójrzmy na początek, czym są te zachowania, które Goldsmith opisał jako 20 destrukcyjnych nawyków:

  1. Wygrana mimo wszystko: Potrzeba wygrania za wszelką cenę i w każdej sytuacji.
  2. Dorzucanie zbyt dużo wartości: Ogromna potrzeba aby, wtrącić swoje 3 grosze w każdej dyskusji.
  3. Osądzanie: Potrzeba oceniania innych i nakładania na nich standardów.
  4. Udzielanie destruktywnych komentarzy: Niepotrzebny sarkazm i cięte riposty, które sądzimy, że uczynią nas dowcipnymi.
  5. Począwszy od „nie”, „ale”, „jednakże”: Nadużywanie tych negatywnych fraz, które potajemnie mówią wszystkim, że mam rację, a ty się mylisz.
  6. Mówienie światu jak inteligentni jesteśmy: Potrzeba pokazania ludziom, że jesteśmy mądrzejsi niż myślą.
  7. Mówienie w złości: Używanie agresywnych emocji jako narzędzia zarządzania.
  8. Negatywne nastawienie lub „Pozwólcie mi wyjaśnić dlaczego to się nie uda”: Potrzeba dzielenia się negatywnym komentarzem, nawet gdy nie zostaliśmy o to zapytani.
  9. Wstrzymywanie informacji: Odmowa udostępnienia informacji w celu utrzymania przewagi nad innymi.
  10. Niewłaściwe uznanie: Niezdolność do adekwatnego chwalenia i wynagradzania.
  11. Przypisywanie sobie zasług, na które nie zasłużyliśmy: Zamiast zauważać wkład innych, pokazywanie jak duże znaczenie ma nasza osoba.
  12. Wymówki: Ciągła potrzeba usprawiedliwiania naszego irytującego zachowania, aby inni nam wybaczyli.
  13. Kurczowe trzymanie się przeszłości: Zrzucanie winy na wydarzenia i ludzi z naszej przeszłości, obwinianie wszystkich innych.
  14. Faworyzowanie: Niedostrzeganie, że traktujemy kogoś niesprawiedliwie.
  15. Brak wyrażania ubolewania: Niezdolność do ponoszenia winy za nasze działania, przyznania, że się myliliśmy lub poznania, jak nasze działania wpływają na innych.
  16. Niesłuchanie: Ignorowanie słów innej osoby poprzez patrzenie w innym kierunku, przeskakiwanie na inny temat albo zwracanie do innej osoby.
  17. Niewyrażanie wdzięczności: Brak podziękowania, wdzięczności tylko przechodzenie obok osiągnięć innych do porządku dziennego
  18. Karanie posłańca: Potrzeba ataku niewinnych, którzy zazwyczaj starają się nam pomóc.
  19. Przerzucanie odpowiedzialności: Twierdzenie, że wszyscy są winni, ale nie my sami.
  20. Nadmierna potrzeba bycia „mną”: Eksponowanie naszych wad jako zalet tylko dlatego, że jesteśmy kim jesteśmy.

Sprawdź destrukcyjność zachowań wokół Ciebie

Czy widzisz, że osoby wokół Ciebie mają te zachowania? A Ty? Zdarza Ci się?

Kilku moich klientów zdecydowało się wysłać tę listę w formie anonimowej ankiety (np. przez google docs czy w formie drukowanej) do swoich pracowników z prośbą:

Oceń mnie na skali 1-5 lub 0-3 czy dane zachowanie 0-nie występuje, 1-czasami się zdarza, ale to nie  jest większy problem, 2- zdarza się i bywa to czasami problematyczne, 3-często się zdarza i jest to poważny problem.

Zachęcam Cię do tego, aby siebie samego/samą ocenić na takiej prostej skali, jak również poprosić rodzinę lub/i współpracowników. Nie jest to łatwe, ponieważ jest to stricte weryfikacja potencjalnych swoich wad, ale warto! 🙂

Sztuka osiągania tego na czym nam zależy z perspektywy pracy z oporem, to zdolność do

Lub przesłuchaj podcastu:

Listen to „S2E02 – 20 Destrukcyjnych zachowań ludzi we współpracy” on Spreaker.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2005 roku pomagam ludziom w podnoszeniu ich efektywności osobistej, biznesowej, kompetencji miękkich, uwalnianiu się od wewnętrznych blokad i emocji, a firmom i menadżerom w zmianie i zarządzaniu zespołem. Moja osobowość i wartości bardzo pomagają w prowadzeniu mediacji w firmach, między organizacjami i osobami.

Odbierz materiał dodatkowy

Spodobał Ci się artykuł? Odbierz materiał dodatkowy!

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *