Dlaczego jedne firmy rosną, a inne nie? Jakimi zasadami i standardami kierują się firmy, które wyprzedzają konkurencję? Z perspektywy Change Value Process istotny jest równoległy rozwój w trzech obszarach: Mentalność, Komunikacja, Strategia. Nasza firma oraz nasi klienci osiągają wiele, ponieważ stosujemy konkretne praktyki, które się sprawdzają. Oto kilka z nich na obecne czasy. Oto 4 z 20 zasad efektywnej i zwinnej organizacji wg Change Value Process.

1 zasada:
Miej odwagę negocjować oraz ucz się zarządzać oporem

Jednym ze źródeł sukcesów dużych firm jest dobry produkt, który można produkować na skalę masową. Przykładem jest jedna z najlepszych polskich firm o obrotach 600 mln

złotych: Śnieżka. Potężna firma, która zachowała swoją rodzinną atmosferę z mądrym i rozważnym prezesem Piotrem Mikrutem na czele. Dyrektorem generalnym spółki ukraińskiej jest Marek Pawluś, który od lat z sukcesami prowadzi Śnieżkę na niełatwym wschodnim rynku.

Nie mogę dzielić się poufnymi informacjami, ale dwa bardzo ważne obszary, które spółka Śnieżka Ukraina zaczęła realizować przy naszym wsparciu bardzo efektywnie to: negocjacje z potężnym dystrybutorem (a’la OBI) na rynku wschodnim oraz wprowadzanie zmian wewnątrz firmy, do których trzeba było przygotować klientów. W negocjacjach kluczowym aspektem było wzmocnienie odwagi do przeprowadzenia rozmów na swoich warunkach. Aby to było możliwe pracowaliśmy precyzyjnie nad każdym zdaniem prezentacji handlowej oraz scenariuszami, które mogły się wydarzyć w rozmowach.

Śnieżka referencje

Istotnym elementem było również przygotowanie scenariuszy rozmów z pracownikami, aby przygotować ich do zmian, jakie firma szykowała. Kluczem zawsze jest jasna, precyzyjna komunikacja, która uspokaja, a jednocześnie otwiera na zmianę. Bez tego bunt na pokładzie gwarantowany. Dzięki rozsądkowi osób decyzyjnych i wdrażaniu standardów metody Change Value Process komunikacja zmian została przeprowadzona niemal idealnie. Pamiętaj, że kluczem jest komunikacja oparta o tzw. strategiczną empatię. Czyli nie nadmierną troskę, martwienie się, ale zrozumienie drugiej strony i zadbanie o to, aby we współpracy czuła się doceniona, zrozumiana oraz aby czuła, że jest szanowana. Tak proste, a tak trudne dla wielu. Wymaga to rozwoju Inteligencji Emocjonalnej oraz Społecznej.

2 zasada:
Znajduj niszę, w której trudno być innym oraz zachowuj świeżość

To jedno ze źródeł sukcesu naszego klienta Aesco Group, którego wspieramy strategicznie, marketingowo i coachingowo. Działa on w branży, która nie jest oczywista dla wielu. Próg wejścia jest duży ponieważ oparty jest o specjalistyczną wiedzę, relacje z klientami oraz zdolności sprzedażowe handlowców. Mariusz Gołaszewski, prezes, swoim zmysłem biznesowym oraz doświadczeniem zauważył kilka lat temu lukę, której nikt nie zagospodarował. A konkurencja nie umiała przez lata urosnąć.

W 2019 pomogliśmy wejść firmie z poziomu 3,2 mln na 4,7 mln. Źródeł tego sukcesu jest wiele. Jednym z kluczowych, nieoczywistych źródeł jest świeżość wizji prezesa. Dzięki pracy strategicznej oraz coachingowej powstało wiele nowych pomysłów, które pozwoliły wygenerować dodatkową energię Mariusza do kolejnych inwestycji i decyzji. Z racji poufności nie mogę wchodzić w szczegóły, ale fakt jest taki, że poczucie nowego sensu, wizji lidera w ogromnym stopniu wpłynęło na dynamiczny rozwój firmy. Jeśli szefowi się nie chce, jeśli szef nie miałby energii do sięgania po więcej, a zarazem nie porządkowałby strategii i decyzji tak, aby zespół rozumiał, to nie było wzrostów.

Więcej źródeł sukcesu Aesco Group poznasz 25 czerwca na bezpłatnym webinarze, na którym Mariusz Gołaszewski opowie o swoich kluczowych decyzjach, zmianach, doświadczeniach, które pozwoliły stać się milionerem.

 

3 zasada:
Miej świadomość swoich wyróżników i mocnych stron

Jeśli sami nie wiemy dlaczego jesteśmy dobrzy, dlaczego jako klienci byśmy wybrali naszą firmę, to lepiej zamknąć biznes. Ten, kto wierzy w firmę i swój produkt ma przewagę. Ma większą odwagę do rozwoju, ma większe prawdopodobieństwo, że przekona klienta. Dlatego nasza firma rośnie rok do roku 10-50%. Dzięki temu zarówno ja, jak i nasi eksperci w ostatnich latach pracowali dla takich firm jak: Śnieżka, Samsung, Orange, Mercedes, Smyk i wiele innych.

Nasze stawki są jednymi z największych na rynku pomimo, że nie jesteśmy wielką firmą consultingową z USA. Dlaczego? Dlatego, że cały czas budujemy wartość, która jest ceniona przez klientów. Wartość merytoryczną, wartość oferty, wartość wizerunkową i wartość konkurencyjną.

Jak to robimy? Jest na to wiele metod. Jedną z nich jest ciągłe zadawanie sobie pytań strategiczno-marketingowych. Od 2009 roku zadajemy w Instytucie pytania:

  • Czym się charakteryzujemy?
  • Czym się wyróżniamy?
  • Co jest wartościowego w naszej firmie i ofercie?
  • Za co cenią nas klienci?
  • Za co ceniona jest nasza konkurencja i co możemy z tego przenieść do nas?
  • Co cenimy my jako klienci w innych firmach, u których kupujemy produkty/usługi i jak to możemy przenieść do nas?
  • Jak wzmocnić wartość dawaną klientowi?

Dzięki temu rok do roku jesteśmy mocniejsi. O to lista obecnych cech naszej firmy, które tworzą naszą wartość i wizerunek. Wiele wysiłku i czasu potrzeba, aby do tego dojść oraz aby utrzymać tę jakość. Ale jest to konieczne i warte wysiłku. Nie są to wszystkie wyróżniki. Kilka zachowujemy dla siebie, ponieważ są na ten moment poufne, dostępne tylko dla zespołu oraz absolwentów Szkoły Biznesu CVP.  Nie każda poniższa cecha będzie cenna dla każdego klienta. Kluczowe jest poszukiwanie tych charakterystycznych wartości, które cenią Twoi kluczowi klienci i które potrafisz zapewnić.

  • nasi klienci osiągają wymierne, widzialne rezultaty
  • nasi eksperci pracowali dla takich firm jak Śnieżka, Orange, Samsung, Smyk, Mercedes, Metlife, NestBank, Alshaya
  • koncentrujemy się na rezultatach, a nie teorii, wiedzy
  • opieramy się na sprawdzonej unikalnej metodologii: Change Value Process
  • nasi eksperci mają 14-30 lat doświadczenia w swoich specjalizacjach
  • łączymy kompetencje psychologiczne z biznesowymi
  • posiadamy najlepsze światowe standardy wiedzy i kompetencji w zakresie psychologii i biznesu
  • posiadamy najlepsze światowe standardy marketingowe
  • stworzyliśmy popularne bezpłatne kursy 60 sekund managera, 60 sekund dla siebie, 60 sekund sprzedaży
  • posiadamy jeden z największych sklepów online z wieloma produktami video, audio z tematyki psychologii, psychologii biznesu
  • systematyczne wdrażamy innowacje (jako pierwsi w 2010 na naszym rynku posiadaliśmy platformę online z wieloma nagraniami video, jako pierwsi i jedyni wprowadziliśmy kursy bezpłatne oparte o autorespondery np. 60sekundmanagera.pl, jako pierwsi w 2009 wprowadziliśmy integralne metody do szkoły coachingu takie jak TLT, metoda Gravesa, w 2020 wprowadziliśmy Szkołę Biznesu CVP, jedyny taki program w Polsce
  • posiadamy sprawny, lojalny zespół z rozwojowym nastawieniem do wyzwań
  • posiadamy silne, ułożone wartości, które gwarantują etykę pracy, poufność i poczucie bezpieczeństwa
  • posiadamy spójność wizerunkową stron i ofert, co pokazuje dbałość o jakość i szczegóły
  • mamy najbogatszą ofertę na rynku: od terapii, przez coaching, doradztwo psychologiczne, warsztaty Leadership Mindset, Szkołę Doradców CVP, Szkołę Biznesu CVP, do doradztwa strategicznego dla firm
  • posiadamy 3 wartościowe książki Adama Dębowskiego
  • nasz główny ekspert Adam Dębowski jest zapraszany do mediów: TVN, Forbes, Gazeta Prawna, Polsat, TVP

 

4 zasada:
Bądź zwinny, rozwijaj mentalność pracowników

Czasy zmian i kryzysu uczą innego podejścia w komunikacji i współpracy. Czasy dynamicznych zmian weryfikują wszystkie luki i wady. Dlatego tak ważne jest dbanie o najwyższą jakość każdego działania.

Aby wszystko przebiegało jeszcze sprawniej, zapraszam do uczenia się i wprowadzania poniższych zasad i wartości, które metoda CVP  nazywa złotymi zasadami i wartościami zwinnego przywództwa, zarządzania i pracy. Ten manifest dojrzewał w naszej organizacji od dłuższego czasu, a teraz nastał idealny czas na jego publikację. Jest on również  wynikiem rozmów z ponad 30 pracownikami, menedżerami, członkami zarządów, przedsiębiorcami, którzy lepiej sobie radzą w kryzysie właśnie dzięki tym zasadom

Zasady i wartości

Dbajmy o standardy pracy, które zawsze działały, jednocześnie wypracowujmy nowe, udoskonalone, które pozwalają działać sprawniej. Te zasady i wartości, które uznajemy za istotne w zmianie często powtarzajmy, aby dać wyraźny sygnał na czym nam zależy. Co jest akceptowalne, a co nie. Każdy musi sobie odpowiedzieć na pytania:

  • Co w tym momencie jest najważniejsze?
  • Na czym się skupić dziś / w tym tygodniu / w ciągu miesiąca?
  • Co jest nieakceptowalne?

Doceniajmy siebie nawzajem

Praca w zmianie wymaga większego wysiłku niż zazzwyczaj. Zauważajmy to, co inni robią dobrze. Docenić możemy dziękując im za to, co zrobili. Możemy ich pochwalić mówiąc: świetna robota, bardzo dobrze to zrobiłeś. Możemy też zapytać: Podziwiam to co zrobiłeś, jak to robisz? Jestem ciekawy, chciałbym się tego nauczyć.

Mentalny IOS

Stosujmy podejście, które w skrócie nazywamy “Mentalny IOS” – czyli Inicjatywa, Odpowiedzialność, Samodzielność. W czasach zmian niezwykle ważne jest, abyśmy niezależnie od stanowiska:

  • wykazywali inicjatywę bardziej niż wcześniej – szukali rozwiązań, nie skupiali się na problemach, ale pomysłach, które mogą szybko wesprzeć zespół, projekty, firmę
  • brali odpowiedzialność większą niż wcześniej – nie przerzucali winy, odpowiedzialności na innych, ale starali się podejmować decyzje
  • działali samodzielnie gdzie tylko można – aby odciążać zespół i przełożonych.

Zasada 3DO oraz 3OD

Stosujmy podejście, które w CVP skrócie nazywamy “3DO” oraz “3OD” – czyli DOciśnij, DOmknij, DOszlifuj oraz “3OD” – ODpuść, ODpocznij, ODkryj

  • DOciśnij – nie ignorujmy, nie pozostawiajmy działań na później. Przyspieszmy to, co można zrobić sprawniej.
  • DOmknij – nie rozciągajmy rzeczy w czasie. Albo podejmujmy decyzje, że kończymy i nie robimy danego działania/projektu albo zdecydujmy, że dokańczamy. Ważne jest to, aby tematy i projekty nie wisiały w powietrzu. Im więcej zawieszenia, tym umysł bardziej się męczy, w czasach zmian zmęczenie jest jeszcze większe. Unikajmy tego.
  • DOszlifuj – jeśli tylko mamy chwilę starajmy się doskonalić, poprawiać nasze działania, procedury. Czasy zmian weryfikują każdą lukę i błędy. Powoduje to uwypuklenie wszystkich wad, które wcześniej nie były tak zauważalne. Poprawiajmy:
    • sposób prowadzenia spotkań – aby były krótsze, szybsze i prowadzone w lepszej atmosferze
    • efektywność spotkań – aby sprawniej ustalać decyzje
    • sposób komunikacji, prowadzenia dyskusji
  • ODpuść – nie zawsze musisz cisnąć, wymagać. Czasami warto odpuścić, zwolnić, podążyć za tym co się dzieje. Nie jest łatwo zawsze zdecydować, czy należy DOcisnąć, czy ODpuścić. Ale o tym warto rozmawiać i się tego uczyć
  • ODpocznij – zadbanie o balans między wysiłkiem, a odpoczynkiem jest kluczowe. Gdy złapiemy dystans umysł łapie przestrzeń i jasność. Bez tego popełniamy wiele błędów. Mnóstwo osób musi uczyć się odpoczywać. Nie jest to dla nich łatwe. Ciągle myślą, analizują. Trzeba umieć odpocząć fizycznie, mieć wakacje, ale przede wszystkim należy nauczyć się odpoczywać mentalnie, zwolnić myśli, być bardziej uważnym. Mówimy w CVP: mniej męczy nas robienie rzeczy niż sposób myślenia o nich. Dlatego bez treningu mentalnego jakość myśli i tym samym działania będzie coraz gorsza.
  • ODkryj – zdolność ciężkiej pracy jest ważna. Bardzo ważna jest też zdolność odkrywania bezwysiłkowego. Chodzi tutaj o kreatywną współpracę, poszukiwanie, nastawienie na otwartość i kreatywność, które pozwala łączyć ze sobą fakty i kropki. Odkrywanie pozwala ciągle się uczyć i inspirować od wielu osób, od wielu branż.

Dbajmy o równowagę i balans

Dwie pierwsze zasady powodują większy wysiłek z naszej strony, dlatego potrzebujemy dbać o siebie i innych bardziej niż do tej pory. Dlatego pamiętajmy wspólnie:

  • Częściej ze sobą rozmawiajmy. Nie nakręcajmy się, nie plotkujmy, ale dzielmy się tym, co dla nas ważne. Komunikacja w czasach zmian jest najważniejsza.
  • Słuchajmy siebie nawzajem. Dajmy sobie więcej uwagi, uważności, cierpliwości.
  • Wspierajmy siebie nawzajem. Zastanawiajmy się, jak możemy innym osobom w zespole i innych działach pomóc. Pytajmy ich: Jak Ci mogę pomóc? Czy w czymś potrzebujesz pomocy?
  • Nie nakręcajmy się wewnętrznie, bo to powoduje stres, panikę. Warto, abyśmy, niczym najlepsi sportowcy, jak np. Adam Małysz, panowali nad swoimi myślami w szczególności w sytuacjach presji czasu, pędu.
  • Uczmy się metod, którzy stosują najlepsi aktorzy w sytuacjach stresujących: ćwiczmy głębsze oddechy wiele razy dziennie. To dotlenia głowę, ciało, rozluźnia nas.
  • Dbajmy o siebie. Wspierając innych potrzebujemy zadbać również o zdrowy egoizm. Jeśli czujemy, że na naszej głowie jest zbyt dużo.

Uczmy się i wprowadzajmy metody zwinnej współpracy

Warto, abyśmy testowali różne sposoby na to, aby łatwiej się pracowało:

  • Bądźmy elastyczni – nie przywiązujemy się do przeszłości, schematów, które mogą wymagać zmiany. Jeśli coś działało do tej pory, może już nie działać. Trzeba elastycznie dopasowywać się do zmian.
  • Róbmy spotkania o prowadzeniu spotkań – np. raz na 1 tydzień przez 5 minut, raz na miesiąc przez 15 minut, raz na kwartał przez 30-60 minut. Wspólnie zastanawiajmy się, jak można usprawnić nasze spotkania, sposób ustalania, planowania, podejmowania decyzji
  • Codziennie, co drugi dzień albo przynajmniej raz w tygodniu np. w poniedziałek z rana róbmy 15-30 minutowe spotkania na temat wniosków, jakie ma każda osoba z poprzednich dni oraz planów, jaki każdy członek zespołu ma na kolejne dni. Czasami wystarczy 1 minuta dla każdego, aby omówić co u niego słychać, jak mu się pracuje.
  • Sprawdzajmy, jak będą dla nas działać spotkania kreatywne (raz na tydzień, miesiąc, kwartał), które będą skupione na burzy mózgów, nowych pomysłach, a nawet innowacjach. Warto wymieniać się nowymi rozwiązaniami.
  • Sprawdzajmy, jak będą dla nas działać spotkania strategiczne (raz na tydzień, miesiąc, kwartał, raz na pół roku), które polegają na spojrzeniu w przyszłość o kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt miesięcy. Warto szukać na takich spotkaniach trendów na rynku, w branży. Warto analizować rzeczy nieoczywiste, które mogą umknąć w ferworze codziennej pracy, a które pozwolą zaskoczyć rynek i konkurencję.
  • Myślmy innowacyjnie, poza schematem. Czas zmian, a nawet kryzysu (gdy tylko opanuje się największe zagrożenie) to moment na stworzenie kompletnie nowych rozwiązań. Im większy kryzys tym większe zmiany. Przyszłość już nigdy nie będzie taka jak przeszłość. Wygrywa te,n kto się adaptuje do zmian, ale przede wszystkim ten, który nowe zmiany kreuje. Zadawajmy sobie pytania: Co można zrobić inaczej? Co przestało działać i co trzeba na nowo stworzyć? Jakie reguły gry przestały obowiązywać?

Pamiętajmy o uniwersalnych zasadach psychologii strategicznej i CVP

Każdy jest inny, ale każdy człowiek ma swoje emocje i każdy ma chwile słabości. Celem jest wsparcie go w momentach, w których sobie nie radzi. Każdy z nas może mieć okres, gdy rzeczywistość go przerasta.

Proces zmian, kryzysu z jednej strony każdy przechodzi na swój  sposób, ale często składa się podobnych etapów. Każdy z etapów może trwać u każdego człowieka inny okres czasu. Nazywamy je 8 etapami ewolucji człowieka w CVP:

  • Brak świadomości problemu – pojawia szok i zaprzeczenie – osoba nie zdaje sobie sprawy ze zmiany, która się dzieje
  • Świadomość skutków problemu – pojawia się agresja lub wycofanie – osoba ma potrzebę narzekania i przerzucania winy na innych
  • Świadomość problemu – pojawia się marazm/zawieszenie, a nawet depresja – osoba ma potrzebę wyżalania się, rozmawiania
  • Świadomość przyczyn problemu – pojawia się chęć zrozumienia – osoba szuka informacji, wiedzy i odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się stało
  • Poszukiwanie rozwiązań – pojawia się akceptacja tego co było i ochota na zmianę – osoba szuka nowych kierunków
  • Testowanie rozwiązań – pojawia się chęć wprowadzania zmian – osoba sprawdza, co dokładnie zrobić
  • Zmiana – następuje powrót do normalności lub rozpoczęcie nowego etapu zmiany
    • Tworzenie nowych zasad
    • Tworzenie nowych wartości
    • Podejmowanie nowych decyzji
  • Uczenie innych – pojawia się chęć przekazywania innym swoich doświadczeń

 

Życzę tworzenia zwinnych, nowoczesnych i efektywnych organizacji łączących koncentrację na zyskach i rozwój z wartościami ludzkimi. Dzięki temu możemy budować przewagę konkurencyjną, silną markę, innowacje i wzrost finansowy. A tym samym możemy być bardziej odporni biznesowo, zawodowo i mentalnie na kryzysy, a także lepiej adaptować się do zmian.

Adam Dębowski 
CEO i współzałożyciel Instytutu Liderów Zmian

 

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *