Aby zrozumieć działanie coachingu przyjrzyjmy się postawom i przekonaniom, które przyjmują coachowie za przykładem dr Miltona Ericksona, amerykańskiego psychiatry (1901 – 1980), który postawy te zapoczątkował. To swego rodzaju zasady coachingu. Pomagają zbudować zaufanie, które jest niezbędne do wprowadzenia atmosfery bezpieczeństwa i otwartości klienta oraz odwagi do zmierzenia się z ważnymi dla niego/niej wyzwaniami.
Zasady coachingu a postawy coacha
Zasady coachingu to temat dobry na książkę, można jednak na potrzeby artykułu przyjąć, że w dużym uproszczeniu zamykają się one w trzech postawach, jakie powinien przejawiać coach.
Podejście do klienta, które wspiera wszystkie podstawowe zasady coachingu, zamyka się w kilku fundamentalnych przekonaniach. Oto one.
„Ludzie są w porządku tacy, jacy są. Nie trzeba nikogo naprawiać, bo nie jest popsuty.”
Założenie to sprawia, że klient postrzegany jest, jako zdrowy człowiek, odpowiedzialny za swoje decyzje i działania, a nie pacjent, którego należy wyleczyć, naprawić i coś mu narzucić.
To klient jest ekspertem od swojego życia i nawet, jeśli nie jest tego w danej chwili świadomy, wie, czego tak naprawdę chce i potrzebuje. Postawa coacha pomaga wydobyć kluczowe informacje na światło dzienne.
Pomaga dostrzec zasoby, mocne strony i dobre strategie, jak również blokujące przekonania i zachowania klienta. Zmiany wprowadzane są na bazie szacunku do tego, co już jest, to, co klient ma już w tej chwili jest docenione i traktowane, jako wartość.
Pozwala to zachować równowagę i stopniowy proces rozwoju dawnych strategii, poprzez które klient realizował ważne dla siebie wartości w strategie nowe oraz bardziej efektywne.
„Ludzie podejmują najlepsze decyzje, do jakich w danym momencie mają dostęp”.
Każdy klient coachingu odbiera świat w indywidualny sposób, kieruje się własnym systemem wartości i przekonań. Zasady coachingu wymagają, by coach rozmawiał z klientem z pełnym szacunkiem dla jego/jej „mapy rzeczywistości” i wynikających z niej potrzeb.
Przyjmując „postawę coacha”, coach jest przekonany, że klient podejmuje najlepsze decyzje według swojej obecnej wiedzy. Dzięki coachingowi poszerza się perspektywa i można dostrzec nowe rozwiązania oraz sposoby realizacji, jednak nadal najważniejsze jest dostosowanie do wartości klienta.
Na przykład, kiedy klient, nazwijmy go Marek, mówi, że chce podjąć nowe działanie, ale „nie potrafi się zmotywować” bywa, że tak naprawdę widzi tę czynność, jako zagrożenie dla swoich wartości.
Dzięki zaniechaniu działania chroni siebie i swoje przekonania, choć nie do końca to sobie uświadamia. Próbuje zacząć działać, choć podświadomie sabotuje swoje wysiłki.
Poprzez coaching odkrywa nowe strategie realizacji własnych wartości, na przykład bezpieczeństwa. Może też bardziej świadomie pozostać przy dawnym zachowaniu, jeśli tak wybierze. Coaching pomaga dotrzeć do prawdziwych intencji klienta i nie narzuca żadnego z wyborów.
„Ludzie posiadają wszystkie zasoby, jakich potrzebują, aby osiągnąć cel.”
Klient sam wypracowuje rozwiązania, ponieważ w coachingu traktowany jest jako osoba z natury pomysłowa i kreatywna, najlepiej znająca własne potrzeby.
Autentyczne przekonanie coacha, że klient posiada potencjał do znalezienia rozwiązań przekłada się na sposób zadawania pytań, który uczy klienta doceniać to, co potrafi oraz posiada, zasoby wewnętrzne oraz zewnętrzne.
Klient zaczyna skupiać się na pozytywach, dostrzegać możliwości i szanse przydatne do realizowania swoich wyzwań. Oczywiście jednym z zasobów, może okazać się umiejętność zidentyfikowania obszarów, w których trzeba się dokształcić lub rozwinąć kompetencje, czy cechy.
Dzięki tej postawie coacha klient dostrzega i rzeczywiście czuje swój wpływ na to, co się dzieje, co przekłada się na efekty. Można powiedzieć, że klient odzyskuje własną moc i korzysta z niej.
Z kolei motto a zarazem ważna postawa promowana i wprowadzona w Instytucie Liderów Zmian brzmi „Życie to proces stawania się sobą na miarę, jaką sobie wyznaczasz”.
Postawa ta zakłada, że podejmujemy działania, na które jesteśmy gotowi w danym momencie, a wyznaczając cele duże, krok po kroku osiągamy je w procesie rozwoju. Stajemy się pełniejszą wersją siebie. Postawa ta zapewnia równowagę i szacunek dla czasu potrzebnego na wprowadzenie zmian, dojrzenie do nich, oraz dbałość o motywację i odpowiednio inspirujące cele.
Odbierz
bezpłatnego e-booka
Odbierz bezpłatnego e-booka, w którym znajdziesz odpowiedzi na pytanie, które ma każdy kto chce wejść do branży doradczo – coachingowej.
To naprawdę solidna dawka wiedzy.
Aż 94 strony wypełnione po brzegi!
Jeśli zastanawiasz się nad zostaniem coachem, doradcą, trenerem, to zapraszam do mojej Szkoły Doradców CVP. Tam też znajdziesz opinie absolwentów.