Jakie jest 9 najcz臋stszych problem贸w top managamentu i jakie jest 27 藕r贸de艂 tych problem贸w? Cz臋艣膰 z nich to nieoczywiste dla wszystkich przyczyny, kt贸re wp艂ywaj膮 na wa偶ne i powa偶ne wyzwania lider贸w firm o obrotach 2-10 mln oraz 50-900mln z艂otych.

Pracuj膮c doradczo w biznesie pracuj臋 na granicy doradztwa strategicznego oraz wsparcia psychologicznego. Dzi臋ki temu pomagam i w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w uk艂adaniu siebie wewn臋trznie, w radzeniu sobie z osobistymi emocjami, my艣lami, dylematami.

Co pokazuje moje i ich do艣wiadczenie? Wyk艂adam karty na st贸艂.

Zainteresowany? Zapraszam do:聽

  • przeczytania ca艂o艣ci artyku艂u
  • lub ods艂uchania聽podcastu – poni偶ej znajdziesz odtwarzacz, ale mo偶esz go s艂ucha膰 na iTunes, Spotify oraz na Androidzie (np. w aplikacji Podcast Addict)
  • lub do obejrzenia video na YouTube – poni偶ej znajdziesz odtwarzacz

W zesz艂ym tygodniu opublikowa艂em artyku艂 bardzo 偶yciowy, z obszaru typowo ludzkiego: o depresji i szcz臋艣ciu. Ka偶dy powinien go przeczyta膰 niezale偶nie od stanowiska i roli, jak膮 pe艂ni na co dzie艅. Ka偶dy chce by膰 cho膰 troch臋 szcz臋艣liwy, ka偶dy mo偶e by膰 nara偶ony na depresj臋. Trzeba wiedzie膰, jak si臋 przed ni膮 uchroni膰.

Dzi艣 moja uwaga kieruje si臋 r贸wnie偶 do temat贸w wewn臋trznych, ale kt贸re maj膮 prze艂o偶enie na biznes. Istnieje pewna zasada biznesowo-偶yciowa:

Je艣li chcesz by膰 skuteczny w biznesie, musisz mie膰 twardy ty艂ek i mocne plecy.
Twardy ty艂ek, aby wytrzyma膰, gdy upadasz po pora偶ce oraz mocne plecy, aby mie膰 wsparcie.

Inner Leadership

Jest te偶 kolejna zasada, kt贸ra wi膮偶e si臋 z tzw. Inner Leadershipem, czyli z wewn臋trznym przyw贸dztwem. Jest to poj臋cie, kt贸re do kt贸rego nawi膮zuje od 10 lat motto naszego Instytutu: Efekty maj膮 藕r贸d艂o w Tobie.

Jeste艣 tak efektywny zawodowo, jak jeste艣 silny psychicznie, pewny siebie, skupiony i odwa偶ny. Wszystko zaczyna si臋 w g艂owie. Wszystko zale偶y od Twoich cech, tego jak reagujesz emocjonalnie (czy si臋 boisz, czy czujesz spok贸j, czy czujesz agresj臋, czy czujesz odwag臋) oraz tego jak my艣lisz, tego co sie dzieje w Twojej g艂owie podczas kluczowych rozm贸w.

W biznesie wygrywa ten, kt贸ry ma szalone i zakompleksione ego, pchaj膮ce go po trupach do celu i wspinaj膮ce si臋 na szczyt lub ten, kt贸ry ma ujarzmione ego i potrafi m膮drze rywalizowa膰, m膮drze wsp贸艂pracowa膰, m膮drze si臋 por贸wnywa膰, m膮drze dba膰 o innych i m膮drze wiedzie膰, czego chce nie ogl膮daj膮c si臋 na innych.

Tym zajmuje si臋 Psychologia Strategiczna – takim wzmocnieniem siebie, swojego charakteru, ujarzmieniem ego, aby mia艂o to wybitne prze艂o偶enie na efekty strategiczne, biznesowe i finansowe.

Dlatego zapraszam Ci臋 do poznania 9 wyzwa艅, kt贸re wed艂ug mojej pracy i do艣wiadczenia od 2006 roku uwa偶am za najcz臋stsze problemy, z kt贸rymi spotyka si臋 top management.

Do ka偶dego wyzwania odkrywam 3 藕r贸d艂a ka偶dego problemu. Je艣li si臋 nimi nie zajmiesz, b臋dzie Ci coraz ci臋偶ej w kolejnych latach zmian, konkurencji i rozwoju biznesu.

Mo偶esz o nich przeczyta膰, przes艂ucha膰 materia艂 w formie podcastu lub obejrze膰 na YouTube. Zapraszam聽do odkrywania fundament贸w Leadership Mindset, czyli takiego podej艣cia i takiego sposobu my艣lenia, kt贸re tworzy prawdziwych przyw贸dc贸w lub ich wyniszcza.

1. Brak cierpliwo艣ci

Traci si臋 nerwy za szybko, zbyt 艂atwo dajemy si臋 wyprowadzi膰 z r贸wnowagi.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Uwa偶amy, 偶e wiemy lepiej, nie dopuszczamy zdania innych os贸b.
    Czasami nawet mamy racj臋, ale tak silnie jeste艣my przekonani o naszej lepszo艣ci, 偶e z g贸ry patrzymy na innych. To powoduje brak cierpliwo艣ci do 鈥減ierd贸艂鈥. Pierdo艂膮 staje si臋 wtedy wszystko inne ni偶 nasze zdanie. Uwa偶amy, 偶e my艣li, wnioski i problemy innych s膮 mniej wa偶ne. Nasza my艣l: „Zawracacie mi g艂ow臋 nieistotnymi rzeczami.” Inni: „On nas lekcewa偶y. Mo偶e dla niego to pierdo艂a, ale dla mnie nie!”
  2. Zapominamy, 偶e sami kiedy艣 potrzebowali艣my czasu do nauczenia si臋, wyci膮gni臋cia wniosk贸w.
    Nam zaj臋艂o co艣 miesi膮c, a oczekujemy, 偶e inni zrozumiej膮 to w 1 dzie艅. Nam zaj臋艂o co艣 rok, a oczekujemy, 偶e inni b臋d膮 to znali w miesi膮c. Nasza my艣l: „No przecie偶 rozmawiali艣my o tym na poprzednim spotkaniu miesi膮c temu i jeszcze tego nie rozumiesz?” Inni: „Co艣 wspomnia艂 miesi膮c temu, ale sk膮d mamy to wszystko wiedzie膰 tak szybko?!”
  3. Jeste艣my w stresie, pod napi臋ciem i wy偶ywamy si臋 na innych lub po prostu przerzucamy nasze frustracje na innych.
    Robimy to albo na pracownik贸w, albo na rodzin臋 po pracy. Nasza my艣l: „Wszyscy mnie dra偶ni膮. Jeszcze jeden g艂upi mail albo komentarz鈥.” Inni: „Lepiej dzi艣 do niego nie pisa膰, nie dzwoni膰, nie rozmawia膰 z nim”.

2. Dylematy strategiczne i obawy o biznes

To sytuacja, w kt贸rej lider nie wie do ko艅ca jakie decyzje podj膮膰, co jest najistotniejsze. Niby wie co jest priorytetem, ale nie jest tego pewny. Nie potrafi jasno spojrze膰 na cele i plany swojego biznesu.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brakuje nam wizji – 1-2-3-4-5 letniej.
    Sami nie wiemy jaka ona mo偶e by膰. Zbyt du偶o zmiennych, zbyt du偶o niepewno艣ci, zbyt du偶o r贸偶nych danych i opinii. Brakuje r贸wnie偶 odwagi do okre艣lenia wizji, a tym samym do przekazania jej. Ludzie czekaj膮, a my milczymy. Rzucamy wtedy 鈥渙ch艂apy鈥 informacji, co powoduje niepewno艣膰 ludzi i plotki. Nasza my艣l: „Nie wiem w jakim kierunku i艣膰, wi臋c nie b臋d臋 m膮ci艂 ludziom w g艂owie”. Inni: „Podzieli艂by si臋 czym艣. My nic nie wiemy, a to co m贸wi wzbudza jeszcze wi臋ksze obawy.”
  2. Nie analizujemy rynku lub robimy to b艂臋dnie.
    Albo zbyt pobie偶nie, albo w spos贸b chaotyczny. Nie potrafimy przeprowadzi膰 logicznego wnioskowania lub zaufa膰 intuicji. Nasza my艣l: „Dane s膮 bez sensu, sam nie wiem, mo偶e tak, a mo偶e tak.” Inni: Osoba A: „Przecie偶 wiadomo, 偶e trzeba p贸j艣膰 w lewo.” Osoba B: „Przecie偶 wiadomo, 偶e trzeba p贸j艣膰 w prawo.” Osoba C: „Przecie偶 dane jasne m贸wi膮, 偶e w g贸r臋.”
  3. Mamy pomys艂, mamy wizj臋, ale brakuje zabezpieczenia finansowego i 艣rodk贸w.
    Dlatego te偶 skupiamy si臋 na bi臋偶膮cych aktualnych projektach i sprzeda偶y. Nasza my艣l: „Jak nie ma 艣rodk贸w, to robimy co si臋 da.” Inni: „Gdyby tylko chcia艂 kreatywnie om贸wi膰 projekty, to znale藕liby艣my inne sposoby finansowania albo wpadli na inne pomys艂y zamiast ci膮gle kr臋ci膰 si臋 w k贸艂ko.”

3. Poczucie chaosu

P臋d i po偶ary sprawiaj膮, 偶e jest si臋 ci膮gle w wirze pracy, kt贸ry z jednej strony nakr臋ca, dodaje adrenaliny, kt贸ra uzale偶nia, ale jednocze艣nie prowadzi do wyczerpania.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak strategii, kt贸ra pozwala realizowa膰 wizj臋 lub brak jasno艣ci tej strategii.
    Cz臋sto zdarza si臋, 偶e jako liderzy, zarz膮d, w艂a艣ciciele mamy wizj臋 i strategi臋, ale zbyt s艂abo i rzadko j膮 komunikujemy ludziom. Nasza my艣l: „Przecie偶 wszystko jest jasne. Dwa miesi膮ce temu by艂o to zakomunikowane. Ka偶dy wie co robi膰.” Inni: „Co jest priorytetem? Co tak naprawd臋 jest g艂贸wnym celem, projektem?” Niby wiadomo, a tak naprawd臋 nie wiadomo.
  2. Brak odpowiedniego notowania informacji.
    Kuriozaln膮, wr臋cz banaln膮 przyczyn膮 chaosu jest cz臋sto b艂臋dne notowanie, b艂ednie prowadzone notatki strategiczne. Co艣 jest zanotowane, co艣 nie. Co艣 jest na komputerze, co艣 na kom贸rce, co艣 w kalendarzu, a co艣 zapisa艂 inny dyrektor. Nasza my艣l: „Panuj臋 nad wszystkim, ale zdarza si臋, 偶e rzeczy umykaj膮, musz臋 to sobie notowa膰.” Inni: „Ci膮gle umykaj膮 ustalenia. Nikt nie notuje, a nawet jak notuje, to nie wiadomo gdzie. Ci膮gle wracamy do tego samego.”
  3. 殴le prowadzone spotkania.
    Spotykamy si臋, rozmawiamy, analizujemy, ale nie po艣wi臋camy czasu na to, aby doskonali膰 spos贸b prowadzenia spotka艅. Tracimy przez to czas na bezsensowne dyskusje.

4. Niepewno艣膰, czy robi si臋 dobrze

Niby wiemy co robi膰, ale pojawiaj膮 si臋 w膮tpliwo艣ci, czy aby idziemy w dobr膮 stron臋. Mo偶e by膰 wizja, strategia, porz膮dek, ale co kilka dni pojawiaj膮 si臋 obawy, kt贸re wybijaj膮 z dobrego rytmu dzia艂a艅. To jak piasek w butach. Mo偶na i艣膰, dzia艂a膰, a nawet biec, ale ci膮gle uwiera i 艣ciera, robi膮 si臋 odciski. W kr贸tkim czasie nic si臋 nie stanie, ale pewnym momencie wszystko si臋 kumuluje i narasta.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak partnera do rozmowy.
    Niepewno艣膰 cz臋sto wynika z tego, 偶e nie 鈥渨entylujemy鈥漵woich my艣li. W Change Value Process mam jedn膮 wa偶na zasad臋: nazywaj rzeczy po imieniu, a zmieni膮 si臋 w oka mgnieniu. Oznacza to, 偶e je艣li nie dzielimy si臋 swoimi obawami, to one nie znikaj膮 i p膮czkuj膮.
  2. Brak wiedzy.
    Czasami tkwimy w niepewno艣ci, dlatego, 偶e brakuje nam wiedzy, ale nie przyznajemy si臋 przed sob膮 do tego. Albo u艣wiadamiamy sobie, 偶e mamy luki kompetencyjne, ale nic z tym nie robimy.
  3. Brak zaufania do ludzi.
    S膮 takie momenty, gdy sami czujemy si臋 pewni, ale brak pewno艣ci co do kompetencji ludzi lub ich zdolno艣ci do dowiezienia efekt贸w nas dobija. Nie wiemy czy powinni艣my kontrolowa膰, wspiera膰 czy zrobi膰 to za nich. Tkwimy w zawieszeniu.

5. S艂absze wyniki lub obawa, 偶e b臋d膮 one gorsze w nadchodz膮cych kwarta艂ach

 

S艂abe wyniki mog膮 wynika膰 z wielu czynnik贸w i czasami nie mamy poj臋cia dlaczego tak si臋 dzieje. Czy to rynek? Czy taki moment? Sezon? A mo偶e b艂臋dy?

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak analizy strategicznej.
    Przez brak widzenia szerszego obrazu widzimy tylko wybrane, w膮skie elementy rzeczywisto艣ci. Wtedy zawsze zbyt mocno przejmujemy si臋 aktualn膮 sytuacj膮, a tym samym nie mamy planu i wizji zmian.
  2. Brak pewno艣ci siebie.
    S艂absze wyniki s膮 naturalnymi momentami w biznesie. Je艣li pozwolimy na to, aby wp艂yn臋艂o to na nasz膮 pewno艣膰, wtedy problem b臋dzie si臋 pog艂臋bia艂. Je艣li uzale偶niamy swoj膮 pewno艣膰 od wynik贸w, wtedy zawsze nasze emocje b臋d膮 jak chor膮giewka na wietrze.
  3. Nieumiej臋tno艣膰 zawalczenia.
    Cz臋sto doprowadzamy do gorszych wynik贸w zbyt mi臋kkim podej艣ciem do rynku, do konkurencji czy pracownik贸w. Za bardzo zale偶y nam na relacjach, a za ma艂o dociskamy. Jeszcze wi臋ksz膮 s艂abo艣膰 okazujemy, gdy nie potrafimy zawalczy膰 w momentach s艂abych wynik贸w. Wycofujemy si臋 zamiast si臋 zmobilizowa膰.

6. Poczucie tetryczenia, 偶e zostaje si臋 w tyle

Gdy czujemy oddech konkurencji na plecach i zawsze mamy wra偶enie, 偶e s膮 krok przed nami i nasz膮 firm膮 – pod k膮tem wynik贸w, ale te偶 rozwoju, wiedzy, technologii, zmian. Tetryczenie oznacza trzymanie si臋 przesz艂o艣ci, schemat贸w, kt贸re dzia艂a艂y. Nie patrzymy w przysz艂o艣膰, nie wyprzedzamy przysz艂o艣ci.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak pod膮偶ania za trendami.
    Nie patrzymy na to, co si臋 dzieje na rynku i nie wprowadzamy adekwatnych zmian.
  2. Brak wyprzedzania trend贸w.
    Nie wysilamy swojej kreatywno艣ci, aby spojrze膰 dalej, wyj艣膰 ze schematu i pozwoli膰 sobie na innowacje.
  3. Brak kultury rozwojowej w firmie.
    Ci臋偶ko o zmiany, innowacje, je艣li nie mamy nawyku ci膮g艂ego rozwoju, uczenia si臋, wymiany wiedzy.

7. Brak czasu na rzeczy wa偶ne i najwa偶niejsze

Czyli ci膮g艂e po偶ary i ci膮g艂y chaos, ba艂agan, nie wiadomo od czego zacz膮膰 i czym si臋 zaj膮膰 najpierw, wszystko naraz.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak jasnej strategii,
    a w szczeg贸lno艣ci brak czasu na aktualizowanie priorytet贸w.
  2. Brak zwinno艣ci w firmie,
    czyli brak zdolno艣ci menad偶er贸w do wi臋kszej elastyczno艣ci i sprawno艣ci we wprowadzaniu zmian.
  3. Brak w艂asnej pewno艣ci decyzji.
    S膮 momenty, gdy lider musi zdecydowa膰, na czym si臋 koncentrujemy. Gdy chcemy zadowoli膰 wszystkich, wszyscy trac膮.

8. 艢cisk w g艂owie, gardle, sercu, brzuchu przez stres i p臋d

Wi臋kszo艣膰 nazwie to stresem i si臋 do niego przyzwyczaja.

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak dbania o siebie.
    Wa偶niejsze od w艂asnego zdrowia, samopoczucia s膮 biznes i praca. Niekt贸rzy nawet uwa偶aj膮, 偶e odpoczynek jest dla鈥 frajer贸w i s艂abych.
  2. Brak treningu mentalnego i mindfullness.
    Je艣li pracujemy intensywnie, musimy umie膰 zapanowa膰 nad my艣lami i jasno艣ci膮 my艣lenia.
  3. Brak partnera do rozmowy.
    Ponownie k艂ania si臋 kwestia braku rozmowy i braku uk艂adania my艣li. Je艣li nie mamy wsp贸lnika albo zewn臋trznego doradcy, coacha, to trzymamy wszystko w sobie.

9. Brak si艂y przebicia, poczucie frustracji, 偶e inni nie s艂uchaj膮 nas z wystarczaj膮c膮 uwag膮, szacunkiem

Jakie s膮 3 najcz臋stsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak 艣wiadomo艣ci tego, jak buduje si臋 autorytet.
    By艂y czasy, gdy stanowisko by艂o 藕r贸d艂em autorytetu. To wci膮偶 obowi膮zuje, ale coraz cz臋艣ciej znaczenie ma to, jacy jeste艣my, jak m贸wimy, co sob膮 prezentujemy. Je艣li nie umiemy zadba膰 o komunikacj臋, o szacunek to albo pozostaje zarz膮dza膰 z pozycji si艂y, albo w og贸le.
  2. Brak umiej臋tno艣ci rozmowy.
    Brak zdolno艣ci mediacji i dyplomacji biznesowej. Wiele os贸b nie potrafi rozmawia膰 o tematach trudnych w spos贸b wywa偶ony, sprawny i efektywny.
  3. Brak odwagi.
    Biznes jest jak sport. Jest dla odwa偶nych. S膮 takie momenty, gdy 偶ycie lub biznes odbieraj膮 nam pewno艣膰, a tym samym odwag臋. Obawy t艂umi膮 nasz膮 si艂臋 przebicia. Brak sensu i ch臋ci sprawiaj膮, 偶e nie mamy tej iskry w oku.

Podsumowanie

W ten spos贸b dotarli艣my do do ko艅ca. 9 problem贸w lider贸w i w sumie 27 przyczyn. Niekt贸re aspekty s膮 jawne i zrozumia艂e. Do wielu z nich wi臋kszo艣膰 os贸b si臋 nie przyzna, bo nie chce okazywa膰 s艂abo艣ci. Czasami nawet nie zdaj膮 sobie sprawy z tego, co ich blokuje, co wp艂ywa na brak efekt贸w albo na to, 偶e nie osi膮gaj膮 tyle, ile by mogli. Wszystko zaczyna si臋 w naszych g艂owach.

Dlatego zapraszam do odkrywania fundament贸w Leadership Mindset, czyli takiego podej艣cia i takiego sposobu my艣lenia, kt贸re tworzy prawdziwych przyw贸dc贸w lub ich wyniszcza.聽

Dowiedz si臋 co wp艂ynie na Twoje zarobki i聽skuteczno艣膰 w kolejnych latach

i zwi臋ksz swoje przychody oraz wyprzed藕 konkurencj臋

Podaj swoje imi臋 oraz adres e-mail, aby pobra膰 bezp艂atne fragmenty ksi膮偶ki 鈥炁歝iana鈥 i do艂膮czy膰 do ponad 10 000 os贸b, kt贸re co tydzie艅 otrzymuj膮 bezp艂atne artyku艂y z zarz膮dzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych b臋dzie Instytut Lider贸w Zmian S.C. z siedzib膮 w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczeg贸艂y zwi膮zane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatno艣ci.

Adam D臋bowski

Adam D臋bowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w wi臋kszej skuteczno艣ci zarz膮dzania zespo艂em i zmian膮. Wspieram w rozwoju przyw贸dztwa i w osi膮ganiu lepszych efekt贸w w kr贸tszym czasie. Wspieram zespo艂y w polepszaniu komunikacji i wsp贸艂pracy. Ucz臋, jak pokonywa膰 op贸r.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *