Jakie jest 9 najczęstszych problemów top managamentu i jakie jest 27 źródeł tych problemów? Część z nich to nieoczywiste dla wszystkich przyczyny, które wpływają na ważne i poważne wyzwania liderów firm o obrotach 2-10 mln oraz 50-900mln złotych.

Pracując doradczo w biznesie pracuję na granicy doradztwa strategicznego oraz wsparcia psychologicznego. Dzięki temu pomagam i w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w układaniu siebie wewnętrznie, w radzeniu sobie z osobistymi emocjami, myślami, dylematami.

Co pokazuje moje i ich doświadczenie? Wykładam karty na stół.

Zainteresowany? Zapraszam do: 

  • przeczytania całości artykułu
  • lub odsłuchania podcastu – poniżej znajdziesz odtwarzacz, ale możesz go słuchać na iTunes, Spotify oraz na Androidzie (np. w aplikacji Podcast Addict)
  • lub do obejrzenia video na YouTube – poniżej znajdziesz odtwarzacz

W zeszłym tygodniu opublikowałem artykuł bardzo życiowy, z obszaru typowo ludzkiego: o depresji i szczęściu. Każdy powinien go przeczytać niezależnie od stanowiska i roli, jaką pełni na co dzień. Każdy chce być choć trochę szczęśliwy, każdy może być narażony na depresję. Trzeba wiedzieć, jak się przed nią uchronić.

Dziś moja uwaga kieruje się również do tematów wewnętrznych, ale które mają przełożenie na biznes. Istnieje pewna zasada biznesowo-życiowa:

Jeśli chcesz być skuteczny w biznesie, musisz mieć twardy tyłek i mocne plecy.
Twardy tyłek, aby wytrzymać, gdy upadasz po porażce oraz mocne plecy, aby mieć wsparcie.

Inner Leadership

Jest też kolejna zasada, która wiąże się z tzw. Inner Leadershipem, czyli z wewnętrznym przywództwem. Jest to pojęcie, które do którego nawiązuje od 10 lat motto naszego Instytutu: Efekty mają źródło w Tobie.

Jesteś tak efektywny zawodowo, jak jesteś silny psychicznie, pewny siebie, skupiony i odważny. Wszystko zaczyna się w głowie. Wszystko zależy od Twoich cech, tego jak reagujesz emocjonalnie (czy się boisz, czy czujesz spokój, czy czujesz agresję, czy czujesz odwagę) oraz tego jak myślisz, tego co sie dzieje w Twojej głowie podczas kluczowych rozmów.

W biznesie wygrywa ten, który ma szalone i zakompleksione ego, pchające go po trupach do celu i wspinające się na szczyt lub ten, który ma ujarzmione ego i potrafi mądrze rywalizować, mądrze współpracować, mądrze się porównywać, mądrze dbać o innych i mądrze wiedzieć, czego chce nie oglądając się na innych.

Tym zajmuje się Psychologia Strategiczna – takim wzmocnieniem siebie, swojego charakteru, ujarzmieniem ego, aby miało to wybitne przełożenie na efekty strategiczne, biznesowe i finansowe.

Dlatego zapraszam Cię do poznania 9 wyzwań, które według mojej pracy i doświadczenia od 2006 roku uważam za najczęstsze problemy, z którymi spotyka się top management.

Do każdego wyzwania odkrywam 3 źródła każdego problemu. Jeśli się nimi nie zajmiesz, będzie Ci coraz ciężej w kolejnych latach zmian, konkurencji i rozwoju biznesu.

Możesz o nich przeczytać, przesłuchać materiał w formie podcastu lub obejrzeć na YouTube. Zapraszam do odkrywania fundamentów Leadership Mindset, czyli takiego podejścia i takiego sposobu myślenia, które tworzy prawdziwych przywódców lub ich wyniszcza.

1. Brak cierpliwości

Traci się nerwy za szybko, zbyt łatwo dajemy się wyprowadzić z równowagi.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Uważamy, że wiemy lepiej, nie dopuszczamy zdania innych osób.
    Czasami nawet mamy rację, ale tak silnie jesteśmy przekonani o naszej lepszości, że z góry patrzymy na innych. To powoduje brak cierpliwości do “pierdół”. Pierdołą staje się wtedy wszystko inne niż nasze zdanie. Uważamy, że myśli, wnioski i problemy innych są mniej ważne. Nasza myśl: „Zawracacie mi głowę nieistotnymi rzeczami.” Inni: „On nas lekceważy. Może dla niego to pierdoła, ale dla mnie nie!”
  2. Zapominamy, że sami kiedyś potrzebowaliśmy czasu do nauczenia się, wyciągnięcia wniosków.
    Nam zajęło coś miesiąc, a oczekujemy, że inni zrozumieją to w 1 dzień. Nam zajęło coś rok, a oczekujemy, że inni będą to znali w miesiąc. Nasza myśl: „No przecież rozmawialiśmy o tym na poprzednim spotkaniu miesiąc temu i jeszcze tego nie rozumiesz?” Inni: „Coś wspomniał miesiąc temu, ale skąd mamy to wszystko wiedzieć tak szybko?!”
  3. Jesteśmy w stresie, pod napięciem i wyżywamy się na innych lub po prostu przerzucamy nasze frustracje na innych.
    Robimy to albo na pracowników, albo na rodzinę po pracy. Nasza myśl: „Wszyscy mnie drażnią. Jeszcze jeden głupi mail albo komentarz….” Inni: „Lepiej dziś do niego nie pisać, nie dzwonić, nie rozmawiać z nim”.

2. Dylematy strategiczne i obawy o biznes

To sytuacja, w której lider nie wie do końca jakie decyzje podjąć, co jest najistotniejsze. Niby wie co jest priorytetem, ale nie jest tego pewny. Nie potrafi jasno spojrzeć na cele i plany swojego biznesu.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brakuje nam wizji – 1-2-3-4-5 letniej.
    Sami nie wiemy jaka ona może być. Zbyt dużo zmiennych, zbyt dużo niepewności, zbyt dużo różnych danych i opinii. Brakuje również odwagi do określenia wizji, a tym samym do przekazania jej. Ludzie czekają, a my milczymy. Rzucamy wtedy “ochłapy” informacji, co powoduje niepewność ludzi i plotki. Nasza myśl: „Nie wiem w jakim kierunku iść, więc nie będę mącił ludziom w głowie”. Inni: „Podzieliłby się czymś. My nic nie wiemy, a to co mówi wzbudza jeszcze większe obawy.”
  2. Nie analizujemy rynku lub robimy to błędnie.
    Albo zbyt pobieżnie, albo w sposób chaotyczny. Nie potrafimy przeprowadzić logicznego wnioskowania lub zaufać intuicji. Nasza myśl: „Dane są bez sensu, sam nie wiem, może tak, a może tak.” Inni: Osoba A: „Przecież wiadomo, że trzeba pójść w lewo.” Osoba B: „Przecież wiadomo, że trzeba pójść w prawo.” Osoba C: „Przecież dane jasne mówią, że w górę.”
  3. Mamy pomysł, mamy wizję, ale brakuje zabezpieczenia finansowego i środków.
    Dlatego też skupiamy się na biężących aktualnych projektach i sprzedaży. Nasza myśl: „Jak nie ma środków, to robimy co się da.” Inni: „Gdyby tylko chciał kreatywnie omówić projekty, to znaleźlibyśmy inne sposoby finansowania albo wpadli na inne pomysły zamiast ciągle kręcić się w kółko.”

3. Poczucie chaosu

Pęd i pożary sprawiają, że jest się ciągle w wirze pracy, który z jednej strony nakręca, dodaje adrenaliny, która uzależnia, ale jednocześnie prowadzi do wyczerpania.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak strategii, która pozwala realizować wizję lub brak jasności tej strategii.
    Często zdarza się, że jako liderzy, zarząd, właściciele mamy wizję i strategię, ale zbyt słabo i rzadko ją komunikujemy ludziom. Nasza myśl: „Przecież wszystko jest jasne. Dwa miesiące temu było to zakomunikowane. Każdy wie co robić.” Inni: „Co jest priorytetem? Co tak naprawdę jest głównym celem, projektem?” Niby wiadomo, a tak naprawdę nie wiadomo.
  2. Brak odpowiedniego notowania informacji.
    Kuriozalną, wręcz banalną przyczyną chaosu jest często błędne notowanie, błednie prowadzone notatki strategiczne. Coś jest zanotowane, coś nie. Coś jest na komputerze, coś na komórce, coś w kalendarzu, a coś zapisał inny dyrektor. Nasza myśl: „Panuję nad wszystkim, ale zdarza się, że rzeczy umykają, muszę to sobie notować.” Inni: „Ciągle umykają ustalenia. Nikt nie notuje, a nawet jak notuje, to nie wiadomo gdzie. Ciągle wracamy do tego samego.”
  3. Źle prowadzone spotkania.
    Spotykamy się, rozmawiamy, analizujemy, ale nie poświęcamy czasu na to, aby doskonalić sposób prowadzenia spotkań. Tracimy przez to czas na bezsensowne dyskusje.

4. Niepewność, czy robi się dobrze

Niby wiemy co robić, ale pojawiają się wątpliwości, czy aby idziemy w dobrą stronę. Może być wizja, strategia, porządek, ale co kilka dni pojawiają się obawy, które wybijają z dobrego rytmu działań. To jak piasek w butach. Można iść, działać, a nawet biec, ale ciągle uwiera i ściera, robią się odciski. W krótkim czasie nic się nie stanie, ale pewnym momencie wszystko się kumuluje i narasta.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak partnera do rozmowy.
    Niepewność często wynika z tego, że nie “wentylujemy”swoich myśli. W Change Value Process mam jedną ważna zasadę: nazywaj rzeczy po imieniu, a zmienią się w oka mgnieniu. Oznacza to, że jeśli nie dzielimy się swoimi obawami, to one nie znikają i pączkują.
  2. Brak wiedzy.
    Czasami tkwimy w niepewności, dlatego, że brakuje nam wiedzy, ale nie przyznajemy się przed sobą do tego. Albo uświadamiamy sobie, że mamy luki kompetencyjne, ale nic z tym nie robimy.
  3. Brak zaufania do ludzi.
    Są takie momenty, gdy sami czujemy się pewni, ale brak pewności co do kompetencji ludzi lub ich zdolności do dowiezienia efektów nas dobija. Nie wiemy czy powinniśmy kontrolować, wspierać czy zrobić to za nich. Tkwimy w zawieszeniu.

5. Słabsze wyniki lub obawa, że będą one gorsze w nadchodzących kwartałach

 

Słabe wyniki mogą wynikać z wielu czynników i czasami nie mamy pojęcia dlaczego tak się dzieje. Czy to rynek? Czy taki moment? Sezon? A może błędy?

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak analizy strategicznej.
    Przez brak widzenia szerszego obrazu widzimy tylko wybrane, wąskie elementy rzeczywistości. Wtedy zawsze zbyt mocno przejmujemy się aktualną sytuacją, a tym samym nie mamy planu i wizji zmian.
  2. Brak pewności siebie.
    Słabsze wyniki są naturalnymi momentami w biznesie. Jeśli pozwolimy na to, aby wpłynęło to na naszą pewność, wtedy problem będzie się pogłębiał. Jeśli uzależniamy swoją pewność od wyników, wtedy zawsze nasze emocje będą jak chorągiewka na wietrze.
  3. Nieumiejętność zawalczenia.
    Często doprowadzamy do gorszych wyników zbyt miękkim podejściem do rynku, do konkurencji czy pracowników. Za bardzo zależy nam na relacjach, a za mało dociskamy. Jeszcze większą słabość okazujemy, gdy nie potrafimy zawalczyć w momentach słabych wyników. Wycofujemy się zamiast się zmobilizować.

6. Poczucie tetryczenia, że zostaje się w tyle

Gdy czujemy oddech konkurencji na plecach i zawsze mamy wrażenie, że są krok przed nami i naszą firmą – pod kątem wyników, ale też rozwoju, wiedzy, technologii, zmian. Tetryczenie oznacza trzymanie się przeszłości, schematów, które działały. Nie patrzymy w przyszłość, nie wyprzedzamy przyszłości.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak podążania za trendami.
    Nie patrzymy na to, co się dzieje na rynku i nie wprowadzamy adekwatnych zmian.
  2. Brak wyprzedzania trendów.
    Nie wysilamy swojej kreatywności, aby spojrzeć dalej, wyjść ze schematu i pozwolić sobie na innowacje.
  3. Brak kultury rozwojowej w firmie.
    Ciężko o zmiany, innowacje, jeśli nie mamy nawyku ciągłego rozwoju, uczenia się, wymiany wiedzy.

7. Brak czasu na rzeczy ważne i najważniejsze

Czyli ciągłe pożary i ciągły chaos, bałagan, nie wiadomo od czego zacząć i czym się zająć najpierw, wszystko naraz.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak jasnej strategii,
    a w szczególności brak czasu na aktualizowanie priorytetów.
  2. Brak zwinności w firmie,
    czyli brak zdolności menadżerów do większej elastyczności i sprawności we wprowadzaniu zmian.
  3. Brak własnej pewności decyzji.
    Są momenty, gdy lider musi zdecydować, na czym się koncentrujemy. Gdy chcemy zadowolić wszystkich, wszyscy tracą.

8. Ścisk w głowie, gardle, sercu, brzuchu przez stres i pęd

Większość nazwie to stresem i się do niego przyzwyczaja.

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak dbania o siebie.
    Ważniejsze od własnego zdrowia, samopoczucia są biznes i praca. Niektórzy nawet uważają, że odpoczynek jest dla… frajerów i słabych.
  2. Brak treningu mentalnego i mindfullness.
    Jeśli pracujemy intensywnie, musimy umieć zapanować nad myślami i jasnością myślenia.
  3. Brak partnera do rozmowy.
    Ponownie kłania się kwestia braku rozmowy i braku układania myśli. Jeśli nie mamy wspólnika albo zewnętrznego doradcy, coacha, to trzymamy wszystko w sobie.

9. Brak siły przebicia, poczucie frustracji, że inni nie słuchają nas z wystarczającą uwagą, szacunkiem

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny tego problemu?

  1. Brak świadomości tego, jak buduje się autorytet.
    Były czasy, gdy stanowisko było źródłem autorytetu. To wciąż obowiązuje, ale coraz częściej znaczenie ma to, jacy jesteśmy, jak mówimy, co sobą prezentujemy. Jeśli nie umiemy zadbać o komunikację, o szacunek to albo pozostaje zarządzać z pozycji siły, albo w ogóle.
  2. Brak umiejętności rozmowy.
    Brak zdolności mediacji i dyplomacji biznesowej. Wiele osób nie potrafi rozmawiać o tematach trudnych w sposób wyważony, sprawny i efektywny.
  3. Brak odwagi.
    Biznes jest jak sport. Jest dla odważnych. Są takie momenty, gdy życie lub biznes odbierają nam pewność, a tym samym odwagę. Obawy tłumią naszą siłę przebicia. Brak sensu i chęci sprawiają, że nie mamy tej iskry w oku.

Podsumowanie

W ten sposób dotarliśmy do do końca. 9 problemów liderów i w sumie 27 przyczyn. Niektóre aspekty są jawne i zrozumiałe. Do wielu z nich większość osób się nie przyzna, bo nie chce okazywać słabości. Czasami nawet nie zdają sobie sprawy z tego, co ich blokuje, co wpływa na brak efektów albo na to, że nie osiągają tyle, ile by mogli. Wszystko zaczyna się w naszych głowach.

Dlatego zapraszam do odkrywania fundamentów Leadership Mindset, czyli takiego podejścia i takiego sposobu myślenia, które tworzy prawdziwych przywódców lub ich wyniszcza. 

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 10 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *