Jak ważny dla Ciebie jest Twój wizerunek? Czy masz świadomość tego, jak wielki wpływ ma autoprezentacja na odbiór Twojej osoby? To działa w dwie strony. Zwróć uwagę, jak bardzo Twoją uwagę przykuwa wygląd innych. Z tego artykułu dowiesz się, jak mówić i jak wyglądać, by Twoja autoprezentacja stała się lepsza i wraz z tym – przyciągała do Ciebie lepsze efekty. Na przykład zapewniając Ci sukces podczas rozmowy rekrutacyjnej.
Prawda jest taka, że nie mamy jednego, stałego przez całe życie wizerunku. Zmienia się ona zarówno z biegiem czasu jak i ze względu na okoliczności, które nam towarzyszą. Inaczej prezentujemy się w pracy, inaczej w domu i inaczej wśród przyjaciół.
Bardzo często swoim wyglądem jak i sposobem mówienia pragniemy nakreślić to, kim jesteśmy. Chcemy pokazać swoją indywidualność lub budzić pewne skojarzenia.
Stworzenie jednolitego, skutecznego w odbiorze wizerunku, wymaga sporo pracy. Dziś chcę Ci pokazać techniki, które usprawnią i przyspieszą ten proces.
Autoprezentacja, czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą
Zgadzasz się? To, jak jesteśmy odbierani jest wynikiem naszego zachowania i sposobu, w jaki przedstawiamy się otoczeniu.
Celem wszystkich działań autoprezentacyjnych jest wywarcie odpowiedniego wrażenia, utrwalenie w umysłach innych ludzi pożądanej wizji naszej osoby.
Mogłoby się więc wydawać, że autoprezentacja jest zabiegiem mającym na celu zmanipulowanie otoczenia poprzez zafałszowanie prawdy o samym sobie. Nic bardziej mylnego.
W działaniach tych nie zajmujemy się kreowaniem nieprawdy czy epatowaniem kłamstwem. Chodzi o to, by selekcjonować nasze cechy osobowości i eksponować jedynie te korzystne.
Dzięki temu będziemy wywierać pozytywne wrażenie, kontrolować sposób postrzegania naszej osoby i umożliwimy efektywną komunikację interpersonalną.
Świadoma, odpowiednia i przemyślana autoprezentacja pozwala łatwiej zrealizować zamierzone cele i osiągnąć życiowy sukces.
Za przykład dowodzący słuszności tej tezy niech posłuży analiza najbardziej typowej, znanej każdemu sytuacji, jaką jest rozmowa kwalifikacyjna. O tym, czy aplikant otrzyma daną posadę, czy też jego kandydatura zostanie odrzucona, decyduje sposób, w jaki zaprezentuje się rekruterowi.
Stworzenie wizerunku pracownika rzetelnego, kompetentnego, spełniającego restrykcyjne wymogi przedsiębiorstwa jest w tym wypadku gwarantem sukcesu.
Niebagatelną rolę w powodzeniu każdego działania autoprezentacyjnego odgrywa tzw. pierwsze wrażenie, podczas którego wyrabia on sobie o nas ogólną opinię.
Należy dołożyć wszelkich starań, by wypaść jak najkorzystniej podczas owych pierwszych minut, gdyż skorygowanie negatywnego pierwszego wrażenia nastręcza nie lada problemów, a czasem bywa wręcz niemożliwe.
Autoprezentacja – atrakcyjność vs. wiarygodność
Osobie pragnącej odpowiednio wykreować własny wizerunek powinno zależeć nie tylko na tym, by był on atrakcyjny, ale także i wiarygodny.
Jak to osiągnąć? Przede wszystkim należy mieć świadomość, że komunikacja międzyludzka opiera się nie tylko na treściach wypowiadanych, ale także, a może przede wszystkim, na tych przekazywanych za pomocą środków niewerbalnych.
Jak pokazują badania – słowa na odbiór naszego komunikatu mają wpływ jedynie w 10%. Reszta to sposób, w jaki komunikat zostanie przekazany. Największy wpływ ma tu ton głosu i jego modulacja oraz środki niewerbalne, które są nośnikiem ponad 50% informacji.
By autoprezentacja odniosła zamierzony efekt, słowa i gesty muszą być spójne. Dysonans między treścią wypowiedzianą a komunikatem niewerbalnym sprawia, że człowiek jest postrzegany jako osoba mało wiarygodna, a czasem po prostu kłamliwa.
W jaki sposób mówić i prezentować się, by osiągnąć sukces?
Przywołajmy cytowany już wcześniej przykład rozmowy kwalifikacyjnej jako sytuacji, w której korzystne zaprezentowanie własnej osoby odgrywa niebagatelną rolę. Zespół zachowań, które umożliwi wykreowanie pożądanego wizerunku zależy oczywiście od stanowiska, na jakie kandydat aplikuje.
Można jednak stworzyć pewien zbiór podstawowych zasad odpowiedniej autokreacji, których respektowanie znacznie zwiększa szansę na zatrudnienie.
PROMOCJA: Możesz zostać prawdziwym mistrzem przekonywania. To, w jaki sposób sprzedajesz swoje pomysły i idee, jest kluczowym składnikiem sukcesu w niemal każdej dziedzinie życia. Sprawdź Akademię Przekonywania i Sprzedaży Idei Adama Dębowskiego!
Tekst, czyli co mówić
Eksponuj mocne strony swojej osobowości. Szczególnie te, które są istotne z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy. Nie obnażaj swoich słabości. To prawda, że ideały nie istnieją i żaden człowiek nie jest wolny od wad. Mimo wszystko niedostatki własnej osobowości trzeba przedstawiać tak, by mogły uchodzić za zalety lub przynajmniej żeby nie stanowiły istotnej przeszkody w podjęciu pracy.
Głos, czyli jak mówić
Czasem, kiedy jesteśmy zdenerwowani, zaczynamy przyspieszać tempo mówienia. Komunikat, który próbujemy przekazać, staje się wtedy nieczytelny i chaotyczny. Nie da się go efektywnie przyswoić i zrozumieć.
Ponadto, mówiąc bardzo szybko, możesz zostać odebrany przez Twoich słuchaczy jako osoba nerwowa i zdezorganizowana. Staraj się, aby podczas wypowiadania się nie przekraczać 120 – 180 słów na minutę.
Drugim ważnym aspektem jest głośność. Zbyt ciche mówienie może kojarzyć się z brakiem charyzmy lub pewności siebie.
Niezbędna jest również odpowiednia dykcja. Dbałość o poprawną artykulację głosek świadczy o Twojej staranności wykonywania zadań, a ta cecha pożądana jest w każdej pracy.
Twarz, czyli co czuć
Twarz jest punktem, który niczym lustro odzwierciedla stan ludzkiego umysłu. To ona wyraża wszelkie towarzyszące nam uczucia. Warto zatem zadbać o to, by dostrzegalne były tylko te pozytywne emocje, ułatwiające wywarcie pozytywnego wrażenia.
Zawsze zwracaj swoją twarz w kierunku rozmówcy. Gest ten pokazuje Twój szacunek i żywe zainteresowanie rozmową. Działa podobnie jak potakiwanie głową. Ono z kolei jest sygnałem zaangażowania i aprobaty oraz zachętą do kontynuowania wypowiedzi.
Absolutnie niedopuszczalne jest utrzymywanie obojętnego wyrazu twarzy. Może ono zostać zinterpretowane jako lekceważenie słów rozmówcy i brak zainteresowania tym, co ma do powiedzenia.
Kontakt wzrokowy, czyli jak patrzeć
Podczas rozmowy należy dążyć do jego utrzymywania, ponieważ jest on oznaką poświęcania uwagi i grzeczności, a ponadto jego częstotliwość odzwierciedla tendencję do nawiązywania bądź unikania kontaktu społecznego przez jednostkę.
Wzbranianie się przed kontaktem wzrokowym może wzbudzić nieufność i obawę o szczerość intencji. Z drugiej strony – nie można też przesadzać i nazbyt uporczywie wpatrywać się w rozmówcę.
Optymalny czas, przez jaki powinno się utrzymywać kontakt wzrokowy, by nie zostać posądzonym o brak chęci nawiązania kontaktu, a jednocześnie nie krępować rozmówcy, to około 50% czasu rozmowy.
Uśmiech, czyli jak wzbudzić sympatię
Stanowi on bardzo wyraźny, niewerbalny sygnał powszechnie rozumiany jako wyraz przychylnego nastawienia do drugiego człowieka. Osoby uśmiechnięte z reguły są postrzegane jako sympatyczne, sprawiają lepsze wrażenie.
Uchodzą też za bardziej kompetentne, uspołecznione i zadowolone z życia, a tym samym za lepszych i bardziej efektywnych pracowników.
Ważne, by uśmiech był życzliwy i szczery. Ironiczny “uśmieszek” zdradza fałsz i lekceważenie drugiej osoby.
Gesty i postawa ciała, czyli jak się poruszać
Gestem, który już na początku rozmowy pozwoli wywrzeć dobre wrażenie jest odpowiedni uścisk dłoni. Powinien on być krótki i zdecydowany, pokazujący naszą pewność siebie.
Podobnie działa przyjęcie wyprostowanej postawy ciała. Garbienie się może być kojarzone z niskim poczuciem własnej wartości, czy zakompleksienia. Równie negatywne wrażenie wywrzeć może krzyżowanie rąk i nóg.
To sygnał braku otwartości, podobny do odchylania się do tyłu podczas siedzenia na krześle.
Źle odbierane są również rozmaite autoadaptatory, takie jak nieustanne, nerwowe dotykanie i poprawianie swojego ubrania. To jednoznaczny sygnał tego, że jesteśmy spięci i niezdolni do opanowywania stresu. A tego chyba prezentować nie chcemy, prawda?
Należy zatem siadać prosto, ręce składając na kolanach, tak by spoczywały swobodnie. Spróbuj też delikatnie pochylić się w kierunku rozmówcy i tym samym wysłać mu sygnał, że interesujące wydaje się to, co ma do powiedzenia.
Chcąc uniknąć posądzenia o nieszczerość i brak pewności siebie, trzeba również powstrzymywać się od niepotrzebnego dotykania ust, nosa i oczu podczas mówienia.
Wygląd zewnętrzny, czyli jaką mieć prezencję
Ubranie to pierwsza wizytówka człowieka, która w znacznym stopniu wpływa na to, jak jest on odbierany przez otoczenie. Rozmowy oficjalne, w tym także rozmowa kwalifikacyjna, wymagają bezwzględnego podporządkowania się zasadom dresscodu.
Kandydata obowiązuje, stonowana kolorystyka i klasyczna elegancja, a więc garnitur (w przypadku mężczyzn) i garsonka (w przypadku kobiet ). Krzykliwy, nie elegancki strój z łatwością zdyskwalifikuje kandydata.
Stanowi przesłankę o braku szacunku do przełożonego i miejsca pracy, nieodpowiedzialności oraz zbytniej nonszalancji.
Oprócz stroju istotna jest także schludna fryzura, dyskretny makijaż i odpowiednie dodatki. Kobiety powinny powstrzymać się od zakładania nadmiernej ilości biżuterii. Warto wybrać tą najdelikatniejszą, nie przykuwającą uwagi.
W przypadku mężczyzn standardowym dodatkiem będzie oczywiście zegarek. Kandydaci obojga płci powinni posiadać dobre, stylowe pióro, którym można zanotować istotne informacje przekazane przez rozmówcę.
Wszystkie te zalecenia dotyczące ubioru służą nie tylko wywarciu odpowiedniego wrażenia, ale przede wszystkim chronią przed niezręczną sytuacją, w której źle dobrany strój odciąga uwagę rekrutera od tego, co aplikant ma do powiedzenia.
Właściwa komunikacja werbalna to jednak zaledwie ułamek składający się na wielką całość, jaką jest odpowiednia autoprezentacja. Kluczem do sukcesu jest, by komunikat werbalny i niewerbalny były koherentne.
Innymi słowy: aby mowa ciała pozostawała w zgodzie z tym, co zostało powiedziane.
Autoprezentacja jako niezwykle ważna sztuka
Świadoma i odpowiednia autoprezentacja człowieka ubiegającego się o pracę pozwala wywrzeć mu na potencjalnym przełożonym pozytywne wrażenie. Ono z kolei sprawia, że kandydat posadę ma w kieszeni. Rozmowa rekrutacyjna to jednak jedynie przykład, jeden z wielu.
Sztuka stworzenia odpowiedniego wizerunku własnej osoby pozwala realizować plany dotyczące praktycznie każdej dziedziny naszego życia. Dlaczego? Ponieważ pozwala kontrolować sposób, w jaki jesteśmy odbierani przez ludzi, a to od nich niejednokrotnie zależy nasz życiowy sukces.
BONUS: Naucz się wygrywać negocjacje i przekonywać innych do swoich pomysłów.
Jeżeli temat autoprezentacji Cię zainteresował to zachęcam Cię do skorzystania z bezpłatnej serii nagrań video.
Dzięki niej:
Całkiem fajny wpis… 🙂