Jakie są nietypowe fakty, a jakie mity rynku coachingowego? Czego wielu coachom brakuje i dlaczego bywają nieskuteczni w swojej pracy? Jakie są trzy techniki najczęściej stosowane przeze mnie w pracy coachingowej?
Zapraszam do obejrzenia około 70 minutowego nagrania video z webinaru (dostępny również w formie podcastu), który odpowiada na te pytania. Pod nagraniem opisuję założenia technik, które przeprowadzam na webinarze, abyś mógł lepiej je zrozumieć i po obejrzeniu nagrania samodzielnie skorzystać w domu 🙂
Na samym dole znajdziesz drugą część webinaru, w której dokładnie opowiadam o tym, czym jest Szkoła Doradców CVP, czym się wyróżnia na rynku, dlaczego uczestnicy inwestują 30 000 PLN w taki program, co jest w nim wartościowego i jak dokładnie wygląda.
Szkolenie Video: Fakty i Mity rynku coachingowego.
6 wymiarów rzeczywistości
Oto grafika 6 wymiarów rzeczywistości. Na podstawie tego modelu możesz pracować z ludźmi terapeutycznie, coachingowo, doradczo oraz z firmami rozwijając ich strategię i doskonaląc zarządzanie. To jeden z kilku głównych fundamentów w metodzie CVP, zbudowany w oparciu o odkrycia Carla Junga. Dzięki takiemu spojrzeniu masz gwarancję holistycznego i integralnego spojrzenia na człowieka i firmę.
Fakt 1:
Większość metod coachingowych skupia się na realizacji celów, a nie na głębszym samopoznaniu.
Mit 1: „Coaching jest kluczowy dla rozwoju ludzi i firm”
Coaching nie jest odpowiedzią na wszystkie troski i problemy. To tylko jedno z narzędzi. Będąc coachem nie jesteś w stanie być zawsze i za każdym razem świetnym wsparciem dla ludzi czy firm. To zbyt wąskie patrzenie.
Technika dla EGO
Aby pracować z ego potrzebujesz wielu różnych metod. Inaczej ego Cię pochłonie. A naszym zadaniem jest ujarzmić ego oraz uwolnić się od skrajności ego jak np: chora ambicja, porównywanie się, nadmierny krytycyzm, perfekcjonizm.
Jedną z metod jest zadawanie pytań. Jest to podstawa coachingu, jednak w Change Value Process ideą jest umiejętność krążenia wokół klienta poprzez 10 różnych kategorii pytań (w sumie około 30 pytań), które dają gwarancję prowadzenia tzw. szczelnej rozmowy – klient w niej nie ucieknie w błędne myślenie.
Na webinarze (w 23 minucie) ćwiczyliśmy dwa pytania zdrowego myślenia (w sumie jest ich 6).
- Czy to myślenie Cię wspiera?
- Jakie są zagrożenia tego myślenia?
Fakt 2:
Niezwykłym odkryciem coachingu, wszystkich ojców i matek założycieli tej idei i metody są pytania i ich rola w komunikacji. Teraz to wydaje się oczywiste, ale wciąż większość rodziców, szefów, ekspertów więcej mówi niż słucha, więcej narzuca niż pyta. A często tylko przez pytania możemy dojść do rozwiązania. Jeszcze tego nie doceniamy, ale światowy ruch coachingu wniósł wiele dla kolejnych pokoleń.
Fakt 3:
Aby dobrze zadawać pytania w coachingu musisz:
- Znać pytania, ich rodzaje i mechanizmy.
- Być uważny i skupiony.
- Słuchać między wierszami.
- Mieć cierpliwość.
- Zadawać pytania w punkt.
- Wyczuwać subtelności.
Mit 2: „Pytania i słuchanie to podstawa sukcesu”
Pytania coachingowe i słuchanie często w biznesie nie dają rozwiązania. Najpierw musisz zdobyć szacunek, autorytet, aby chcieli z Tobą rozmawiać. Jeśli czasami zaczniesz pytać bez pokazania swojej wiedzy, stracisz autorytet. Zarazem często uczestnicy warsztatów, czy coachingów potrzebują najpierw wiedzy, podpowiedzi zanim będą mogli samodzielnie odpowiadać na pytania. Musisz patrzeć integralnie na człowieka, a nie kierować się ideą fix!
Mit 3: Człowiek ma wystarczające zasoby, aby poradzić sobie z każdym problemem
Z jednej strony taka postawa jest piękna. Nawet po części prawdziwa. Ale prawdziwa tylko wtedy, jeśli nie jest zablokowana lękiem i silnym oporem. Czasami zwykłe pytania i autorefleksja pomogą, równie często bez spojrzenia w głąb nie ruszymy z miejsca. Oscar Wilde powiedział kiedyś: Nie bój się cieni. Jeśli jest cień, jest źródło światła. Dlatego tak ważna jest zdolność przepracowania cienia, a nie jedynie zadawania pytań i pozytywnych wizualizacji.
Technika dla cienia
Praca z cieniem człowieka lub z cieniem organizacji to jedno z najważniejszych zadań Doradcy CVP. To klucz do faktycznej zmiany wewnątrz osoby oraz do realnych zmian w firmie. Jeśli coś będziemy tłumić, wypierać, dusić, zamiatać pod dywan, to prędzej czy później będziemy tego żałować.
Jest tzw. jasny cień i ciemny cień. Biały cień to nasze ukryte talenty, potencjał, możliwości, które są zablokowane m.in. strachem, gniewem, smutkiem. Ciemny cień to nasze wyparte złe wspomnienia, negatywne emocje, których kiedyś nie umieliśmy przepracować. To osobiste albo firmowe tematy tabu.
Mam takie powiedzenie: Jeśli chcesz wzrastać jako człowiek lub jako firma, to czasami musisz zacząć marzyć i stawiać ambitne cele. Czasami jednak musisz przestać na siłę walczyć. Potrzebujesz uwolnić się od tego, co Cię powstrzymuje i wtedy gwiazdy przyjdą do Ciebie.
Na webinarze od 37 minuty znajdziesz ćwiczenie, przez które Cię przeprowadzam, i które pozwala uwalniać biały cień – tzw. “Uwalnianie potencjału z jasnego cienia”.
Aby pracować z cieniem potrzebujesz:
- Rozumieć mechanizmy podświadomości.
- Mieć narzędzia do pracy z blokadami.
- Przepracować swoje cienie.
- Być uważny.
- Słuchać między wierszami.
- Mieć cierpliwość.
- Zadawać pytania w punkt.
- Wyczuwać subtelności.
Fakt 4:
Aby przez wiele lat pracować jako coach, terapeuta, psycholog, doradca, trener musisz dbać o swoje emocje, BHP umysłu. Potrzebujesz ciągle pracować nad sobą, myślami oraz cieniami. Inaczej ta piękna praca, skupiona na pomaganiu wypali Cię w ciągu kilka lat. Dlatego praca również z własnym cieniem jest tak ważna!
Mit 4: “Wystarczy wierzyć w to co się robi, być w tym dobrym i wszystko się ułoży, pieniądze się pojawią.”
Piękne założenie, z którym bym się zgodził pod warunkiem, że… nie masz cienia, który Cię blokuje, zjada od środka. Często coachowie, terapeuci, psychologowie mają w cieniu pieniądze, czyli nie pozwalają sobie na dobre zarobki, negują wyższy standard życia, wstydzą się pieniędzy, boją się brać pieniądze za pomoc. To doprowadza do tego, że pomagają innym, ale sami ledwo wiążą koniec z końcem. Pracuję za półdarmo nie zdając sobie sprawy z tego, ile energii ta praca kosztuje. Myślą, że czyniąc dobro, otrzymają to samo w zamian. Dobro wraca, ale niewystarczająco, aby utrzymać rodzinę, rozwijać się. Nie otrzymamy tyle, ile dajemy, jeśli siedzi w nas cień, który pożera to, co do nas przychodzi.
Technika dla Archetypu
Archetyp to głęboko zakorzeniony w podświadomości człowieka wzorzec, który nami kieruje. Nazywam to “osobowością duszy”. Archetyp mocno rządzi nami i kieruje naszym życiem. To głęboko zakodowane kierunki dla naszego życia. Czy nam się to podoba, czy nie, walcząc z nimi zazwyczaj przegramy. Chyba, że umiemy z nimi pracować.
Jedną z technik na tym poziomie jest praca z “Wewnętrzną mądrością”, czyli swoją intuicją. Znajdziesz ją w ok. 52 minucie nagrania.
W kontekście pracy z głębią, jednym z najważniejszych i zarazem najtrudniejszych dla człowieka pytań, które zadajemy sobie na tym poziomie jest: “Jak odróżnić prawdziwą intuicję od EGO albo LĘKU?”
Aby pracować z archetypem potrzebujesz:
- Znać mechanizmy archetypów.
- Rozumieć zagrożenia.
- Wyłapywać różnice między ego, archetypem a esencją.
Na koniec życzę Ci, abyś rozwijał się integralnie! Ujarzmiał ego, uwalniał cień i odkrywał swój archetyp. To wszystko prowadzi do tego co nazywam siłą spokoju, czyli stanem w którym masz pewność, siłę przebicia, odwagę i efektywność oraz balans, równowagę, spokój wewnętrzny. Gdy masz to, świat stoi otworem. Ale aby to mieć, potrzeba wielu godzin, dni, miesięcy, lat pracy.
Jeśli chcesz uczyć się ode mnie, chcesz zostać certyfikowanym przeze mnie coachem, doradcą, trenerem, to zapraszam mojej elitarnej Szkoły Doradców według Change Value Process.
Poniżej znajdziesz nagranie, które szczegółowo opowiada o programie, wyróżnikach i wartości, jaka stoi za tym programem. Jeśli jesteś zainteresowany, to wypełnij formularz poniżej.