Bezsenność

Zdarzają się ludzie, za którymi w sposób instynktowny mamy ochotę podążać. Ich charyzma na nas działa. Czujemy się przy nich bezpiecznie, mamy przestrzeń do własnego rozwoju, a jednocześnie wyznaczony kierunek: dokąd zmierzamy i po co. Utożsamiamy się i ufamy, że zmierzamy we właściwą stronę. Wśród ludzi zdarzają się takie naturalne talenty. Charyzma może jednak być wyuczona – co wcale nie znaczy, że gorsza.

Aby być charyzmatyczny musisz być spójny z tym, kim jesteś, jakie masz przekonania, wartości, spójny z tym, co przychodzi Ci łatwo i jest dla Ciebie charakterystyczne.

Aby lepiej poznać swój typ charyzmy można skorzystać z pomocy coacha, pracując na przykład Integralnym Modelem Tożsamości.

Czym właściwie jest charyzma?

Potocznie przyjmuje się za składniki charyzmy dynamizm i inspirującą, pełną energii postawę człowieka.

Z punktu widzenia coachingu osoba charyzmatyczna to osoba, której tożsamość jest spójna.

Zna swoje wartości, kieruje się nimi w swoich działaniach, realizuje to, w co wierzy i wspierają ją w tym jej przekonania.

To, co myśli, mówi i robi jest zgodne ze sobą i przede wszystkim inspirujące dla innych.

Charyzmatyczna może być również mowa ciała. Spokojna, wyprostowana, wyrażająca Twoje zaangażowanie i pewność: wiesz, o czym mówisz i czego chcesz.

Wywołujesz tym samym w innych ludziach poczucie spokoju i chęć zaangażowania.

Charyzma na scenie

Adam Dębowski podczas konferencji

Charyzma – elementy wewnętrzne:

  • osobowość (i cechy, które Cię wyróżniają, rodzaj temperamentu),
  • wartości,
  • doświadczenia życiowe,
  • Twoja historia osobista (co możesz opowiedzieć, co zainspiruje innych do zmiany, rozwoju lub akceptowania siebie?),
  • energia mówcy,
  • emocje, które ludzie mogą odczuć.

Charyzma – elementy zewnętrzne:

  • gadżety, które skupiają uwagę,
  • PR (jaką relację budujesz z otoczeniem?),
  • marketing (z czym Cię ludzie kojarzą, też ubiór),
  • styl,
  • mowa ciała,
  • intonacja,
  • inteligencja socjalna (na ile wprowadzasz luz, na ile zarządzasz ludźmi?)

Autorytet a charyzma

Charyzma przydaje się do budowy autorytetu.

Autorytet jest jednym z tak zwanych etapów socjalnych:

  1. Etap pierwszy, to: być w grupie.
  2. Etap drugi, to: poczucie przynależności do grupy, kiedy na przykład mamy wspólny cel.
  3. Etap trzy: akceptacja. Coś musi nas łączyć i czujemy się razem bezpiecznie. Łączyć może pochodzenie, interesy, wartości wspólne, czy doświadczenia.
  4. Etap cztery: szacunek. Kiedy wnosisz do grupy konkretną wartość i ujawniasz ją. Na przykład troszczysz się o innych, zaciekawiasz, rozbawiasz, pomagasz, i tym podobne.
  5. Etap pięć: głębsze zaufanie i docenienie. Dajesz dodatkową wartość ponad to, co było oczekiwane, ponad potrzeby, masz jakąś „specjalizację”.
  6. Etap sześć wreszcie: autorytet. Ktoś ma dzięki Tobie wynik i umiesz to uzasadnić, wykazujesz się kompetencjami. Masz doświadczenie, wiedzę, czy praktykę oraz efekty. Umiesz wytłumaczyć, pokazać, jak coś zrobić, czy nauczyć.

Doskonale, kiedy umiesz połączyć swoją indywidualną charyzmę oraz autorytet. Nie tylko dla Twojej satysfakcji, ale również, by wnieść coś wartościowego w życie innych ludzi.

Pamiętaj, że zarówno charyzmę, jak i autorytet można budować, zaczynając od poznania siebie, poprzez budowanie doświadczenia, zachowanie i dobre kontakty z ludźmi.

Nie zniechęcaj się, a ucz na ewentualnych błędach. To one między innymi pomagają się nam rozwijać. Dobrze też, by nasz autorytet budować na rzeczywistych cechach, które Cię wyróżniają, nie udawać kogoś, kim nie jesteś.

Gdy będziesz w zgodzie ze sobą, Twój autorytet będzie bardziej trwały, autentyczny i przekonujący.

Promocja: dla wszystkich tych, którzy na poważnie chcą wykształcić w sobie moc charyzmy i autorytetu i etycznie oraz w naturalny sposób przewodzić innymi, zaprojektowałem warsztaty Leadership Mindset. Sprawdź najbliższy termin!

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 30 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *