Czy duet szef – pracownik mog膮 偶y膰 w zgodzie? Odpowied藕 na to pytanie nie jest taka oczywista. Cz臋sto pracownicy maj膮 wra偶enie, 偶e je艣li b臋d膮 mili, to dadz膮 sobie wej艣膰 na g艂ow臋, wykorzysta膰. Cz臋sto szefowie uwa偶aj膮, 偶e je艣li atmosfera w pracy jest dobra, to pracownicy to wykorzystaj膮 i si臋 rozleniwiaj膮. Inni pracuj膮 wed艂ug idei partnerskiej i relacje stawiaj膮 na pierwszym miejscu.

B臋d膮c psychologiem biznesu i szefem oraz doradc膮 dla firm, kt贸ry wspiera w komunikacji uwa偶am, 偶e jak zawsze prawda jest po艣rodku. 呕adna skrajno艣膰 nie jest dobra. Jak to robi膰, aby 偶y膰 w zgodzie i pracowa膰 efektywnie?

Aby odpowiedzie膰 na to pytanie musimy u艣wiadomi膰 sobie jak my艣l膮 i na co si臋 wku鈥j膮 obie strony. Kolejno musimy zrozumie膰 korzy艣ci z bycia ostrym i 艂agodnym. Nast臋pnie po艂膮czy膰 te dwie perspektywy.

Nie jestem zwolennikiem pi臋knych idei: ufajmy sobie, a wszystko si臋 u艂o偶y, rozmawiajmy, a b臋dzie pi臋knie. Nic nigdy nie by艂o jednoznacznie pi臋knie i proste. W ka偶dej rodzinie, i w ka偶dym biznesie pr臋dzej czy p贸藕niej ka偶dy patrzy na swoje korzy艣ci, sw贸j interes.

Natomiast je艣li patrzymy tylko na potrzeby innych, nie dbamy o sw贸j interes, to przez jaki艣 czas wszyscy s膮 szcz臋艣liwi. Jednak pr臋dzej p贸藕niej cz艂owiek zatraca siebie, przestaje czu膰 si臋 z tym dobrze i si臋 wypala.

Zainteresowany? Zapraszam do:聽

  • przeczytania ca艂o艣ci artyku艂u
  • lub ods艂uchania聽podcastu – poni偶ej znajdziesz odtwarzacz, ale mo偶esz go s艂ucha膰 na iTunes, Spotify oraz na Androidzie (np. w aplikacji Podcast Addict)
  • lub do obejrzenia video na YouTube – poni偶ej znajdziesz odtwarzacz

Problemy jakie pojawiaj膮 mi臋dzy szefem i pracownikiem

Znam szef贸w, kt贸rzy przez to, 偶e za bardzo dbali o pracownik贸w do艣wiadczyli trudno艣ci, o kt贸rych pisz膮 w mailach tak:

  • zainwestowa艂em w cz艂owieka, uczy艂em go, po roku odszed艂 do konkurencji, bo dosta艂 500 z艂 miesi臋cznie wi臋cej;
  • by艂em mi艂y, s艂ucha艂em – gdy mieli problemy, mogli przyj艣膰 pogada膰, zawsze pomog艂em. W pewnym momencie weszli mi na g艂ow臋. Gdy zacz膮艂em bardziej wymaga膰, aby wi臋cej dzwonili do klient贸w albo raz w tygodniu zostali 1h d艂u偶ej, to buntowali si臋, 偶e nie b臋d膮 tego robi膰. 呕e przecie偶 jestem od tego, aby ich wspiera膰, a nie dok艂ada膰 im zada艅;
  • pracownik stale chcia艂by by膰 chwalony. Mnie nikt nie chwali艂, sam musia艂em zbudowa膰 swoj膮 pewno艣膰 siebie;
  • zawsze budowa艂em relacje z pracownikami. Ale u艣wiadomi艂em sobie, 偶e je艣li nie osi膮gali wynik贸w, klient by艂 niezadowolony, nie potrafi艂em im da膰 informacji zwrotnej. Ba艂em si臋 ich urazi膰, ba艂em si臋, 偶e odejd膮;
  • dra偶ni mnie, gdy m贸wi膮, 偶e nie maj膮 czasu na kolejne dzia艂ania, gdy widz臋, 偶e po prostu 藕le zarz膮dzaj膮 czasem. Ja chc臋 rozwija膰 firm臋, aby wszyscy szli do przodu, a oni patrz膮 na czubek swojego nosa;
  • nie mam czasu na t艂umaczenie, przekonywanie. Gdy t艂umaczy艂em, by艂em cierpliwy, to tracili艣my czas na spotkaniach;
  • tak wiele pracujemy z zespo艂em, a oni wci膮偶 nie 艂api膮 w locie tylu rzeczy. Paranoja. Dopiero jak si臋 wydr臋, dopiero jak maj膮 艣cisk ty艂ka, to si臋聽mobilizuj膮. Prosty wniosek: b膮d藕 mniej mi艂y, to b臋d膮 lepiej pracowa膰.

To bardzo trudna sytuacja. Dlatego niekt贸rzy wychodz膮 z za艂o偶enia: Nie b臋d臋 zbli偶a膰 si臋 do pracownik贸w. Pracownik to pracownik. Ma wykonywa膰 zadania. Takich rekrutuj臋. Jak komu艣 si臋 nie podoba, to do widzenia. Nie mo偶na tak naprawd臋 ufa膰, bo zawsze Ci臋 wykorzystaj膮.

Z kolei znam pracownik贸w, kt贸rzy trafiaj膮 do mnie na doradztwo, coaching, szkolenia, kt贸rzy m贸wi膮, pisz膮 tak:

  • mam wra偶enie, 偶e jestem w jakim艣 gu艂agu. Ci膮gle czego艣 ode mnie wymagaj膮. Ci膮gle mam si臋 uczy膰, zmienia膰. Chc臋 robi膰, dzia艂a膰, a nie ci膮gle si臋 szkoli膰;
  • dra偶ni mnie to, 偶e szefostwo tylko s艂ucha i s艂ucha, a p贸藕niej albo robi膮 swoje, albo nie umiej膮 podj膮膰 decyzji. S膮 niezdecydowani. Cz臋sto musz臋 sam wymy艣li膰 jak mam pracowa膰;
  • zawsze stara艂em si臋 na maksa. Robi艂em rzeczy szybciej ni偶 inni. Zostawa艂em czasami po godzinach. Odbiera艂em maile, telefony w weekend. Nie us艂ysza艂em nigdy 鈥渄zi臋kuj臋, doceniam鈥;
  • moim problemem jest to, 偶e za ka偶dym razem jak osi膮ga艂em wynik 100-105%, to nast臋pnie wrzucano mi wi臋cej. Np. zrobi艂em 100 000 z艂 sprzeda偶y. Czyli o 10 000 z艂 wi臋cej ni偶 oczekiwano. Dostawa艂em w kolejnym p贸艂roczu cel: 110 000 z艂. A inni, kt贸rzy osi膮gali 80 000 z艂 wci膮偶 mieli target 90 000 z艂. Gdybym robi艂 89 000 z艂, wci膮偶 mia艂bym target 90 000 z艂. Problem w tym, 偶e za osi膮gni臋cie targetu powy偶ej 80 000 z艂 dostawa艂o si臋 100 z艂 za ka偶dy tysi膮c. Ale powy偶ej 90 000 z艂 dostawa艂em 10 z艂 za ka偶dy tysi膮c. Jaka w tym logika?!
  • najbardziej dra偶ni mnie to, 偶e wrzuca mi si臋 zadania i jest ich coraz wi臋cej. Nie patrzy si臋 na, to ile ju偶 mam na g艂owie. A gdy powiem, 偶e nie daj臋 rady, bo mam za du偶o, to traktuj膮 to jako wym贸wk臋. M贸wi膮: optymalizuj sw贸j czas pracy, lepiej zarz膮dzaj zadaniami. Mam ochot臋 wtedy wrzuci膰 im granat do biura;
  • to, 偶e szef co艣 raz wyja艣ni to nie wystarcza. Wymaga od nas zmian, osi膮gni臋膰, gdy my cz臋sto nie rozumiemy, o co mu chodzi. Co艣 sobie wymy艣li艂 w swojej g艂owie i mamy to w 5 minut zrozumie膰? Nie znamy si臋 na telepatii!
  • wed艂ug szefostwa, skoro pracujemy od lat, to nasze zaanga偶owanie powinno rosn膮膰. A problem jest taki, 偶e rutyna zabija. Ci膮gle to samo!

To nie jest 艂atwe. Dlatego niekt贸rzy pracownicy buduj膮 w sobie przekonania typu: W firmach wykorzystuje si臋 ludzi. Szefostwo albo jest niezdecydowane, albo narzuca re偶im i nie szanuje si臋 cz艂owieka. Cokolwiek m贸wi膮, to patrz臋 na to przez palce, nie ufam szefom, d膮偶膮 tylko do swoich egoistycznych cel贸w.

Takie my艣li maj膮 szefowie, takie my艣li maj膮 pracownicy. Na zewn膮trz bardzo cz臋sto wsp贸艂praca jest dobra, ale tak naprawd臋 wiele os贸b trzyma w sobie pretensje, 偶ale, gniew. Czasami te emocje s膮 uzasadnione, czasami s膮 nasz膮 b艂臋dn膮 ocen膮 jednej przypadkowej sytuacji. Niby ka偶dy chcia艂by by膰 szanowany, doceniany, rozumiany, ale pytanie co tak naprawd臋 robimy, aby tak by艂o.

Czasami nie robimy tego, bo nam si臋 nie chce. Czasami nie zauwa偶amy problemu, uwa偶amy, 偶e wszystko jest 艣wietne. Cz臋sto nie umiemy. Nie uwa偶amy, 偶e jest sens. My艣limy, 偶e trzeba robi膰 swoj膮 robot臋, a dobrymi relacjami zajmiemy si臋 w domu (ewentualnie).

Nawet je艣li dobrze si臋 dogadujesz z szefem albo pracownikiem, to gwarantuj臋, 偶e mo偶esz robi膰 to lepiej. Je艣li si臋 nie dogadujesz, to masz pi臋膰 opcji:

  1. za艂o偶y膰 firm臋 i by膰 szefem dla siebie – bez szefa nad sob膮 / bez pracownik贸w
  2. zmieni膰 prac臋 na inn膮 firm臋, gdzie b臋dzie lepszy szef / pracownik
  3. pracowa膰 nad zmian膮 na innego szefa w tej samej organizacji / nad zmian膮 pracownika – przenie艣 go do innego dzia艂u
  4. pracowa膰 nad zmian膮 swojego podej艣cia,
  5. pracowa膰 nad zmian膮 podej艣cia szefa / pracownika

Jakie s膮 korzy艣ci z 偶ycia w 鈥瀍fektywnej zgodzie鈥 i pracy nad sob膮 i szefem?

Czasami, gdy jest 藕le, chcemy zmieni膰 prac臋 albo dzia艂 w firmie. Jednak wielokrotnie nie jest to najlepsze rozwi膮zanie. Je艣li przyczyna le偶y w nas, to wsz臋dzie b臋dzie 藕le. Nawet je艣li za艂o偶ysz w艂asn膮 firm臋, to mo偶esz mie膰 te same problemy, tylko z pracownikami. Je艣li przyczyna le偶y w szefie, to mo偶esz zmieni膰 prac臋, ale nie masz gwarancji, 偶e w nowej b臋dzie lepszy.

Oczywi艣cie, je艣li masz szefa albo pracownika toksyka, manipulacyjnego dyktatora, jednostk臋 toksyczn膮, kt贸ra si臋 zn臋ca, kombinuje, wtedy nale偶y ucieka膰. Z terrorystami si臋 nie negocjuje. Albo spe艂niasz ich warunki i stajesz si臋 ofiar膮, albo likwidujesz. W przypadku biznesu celem pracownika jest odej艣cie, celem szefa jest zwolni膰 toksyka.

Ale je艣li nie masz do czynienia z patologi膮, wtedy nale偶y powalczy膰 o 鈥瀕epsze jutro鈥. Dlaczego?

  • cz臋sto problemy wynikaj膮 z jednej, g艂upiej sytuacji, wok贸艂 kt贸rej naros艂y dziwne mity. Gdy sytuacja si臋 wyja艣ni, wspominamy j膮 po latach z u艣miechem i docenieniem;
  • mo偶e okaza膰 si臋, 偶e je艣li wp艂yniemy na szefa czy pracownika i u艣wiadomimy mu jego b艂臋dy, b臋dzie on nam niezwykle wdzi臋czny, poniewa偶 nikt nigdy nie pokaza艂 mu b艂臋d贸w, jakie pope艂nia. To wp艂ywa na ogromn膮 zmian臋, kt贸ra staje si臋 p贸藕niej podwalin膮 pod 艣wietn膮 wsp贸艂prac臋. Ka偶dy cz艂owiek pope艂nia b艂臋dy. Je艣li spotka na swojej drodze nauczyciela, kt贸ry go nakieruje, wtedy potrafi wiele zmieni膰 i osi膮gn膮膰. Sam nie raz pope艂nia艂em g艂upie b艂臋dy, 聽patrzy艂em egoistycznie, nie zwraca艂em uwagi na interes drugiej osoby, zignorowa艂em to, co zrobi艂 pracownik. Je艣li kto艣 mi pokaza艂 m贸j b艂膮d, da艂o mi to ogrom inspiracji. Wielokrotnie by艂em 鈥瀏艂膮bem鈥, kt贸ry m贸g艂 by膰 oceniony jako dyktator, egoista, nie szanuj膮cy innych. Nie wynika艂o to z moich z艂ych intencji, ch臋ci skrzywdzenia. Wynika艂o to z po艣piechu, braku 艣wiadomo艣ci, ludzkiej g艂upoty;
  • poprawiaj膮c jeden aspekt, usprawnisz wiele innych element贸w. Biznes to ludzie. Firma to ludzie. Kraj to ludzie. Wszystko opiera si臋 na tym, co wypracujemy jako ludzie. Tak naprawd臋 nie istnieje co艣 takiego jak kraj, firma. To wszystko zale偶y od tego, kto w danym momencie jest u w艂adzy i kto wykonuje prac臋. Gdy ludzie zaczn膮 wyznacza膰 zmiany, zasady, warunki, wtedy wiele potrafi si臋 zmieni膰.

Czy to jest proste? Nie lub nie zawsze.

Czy to przychodzi szybko? Nie lub nie zawsze.

Czy warto podj膮膰 wysi艂ek nad edukacj膮 swojego szefa lub pracownika? Nie zawsze.

Czy bywa tak, 偶e mo偶e to by膰 prostsze i szybsze ni偶 my艣leli艣my? Tak.

Jak rozwi膮za膰 problemy w relacji szef-pracownik?

Istnieje wiele sposob贸w, jednak chcia艂bym zaproponowa膰 Ci te, kt贸re stosuj臋 od lat i sprawdzaj膮 si臋 najcz臋艣ciej. Mo偶esz skorzysta膰 z metod opisanych poni偶ej, jednak najskuteczniejsze sposoby na to, jak radzi膰 sobie w relacji szef – pracownik przedstawi臋 podczas bezp艂atnego webinaru.

Wype艂niaj膮c formularz w ramce poni偶ej, mo偶esz zarezerwowa膰 swoje miejsce. Pami臋taj, 偶e nic Ci臋 to nie kosztuje, a mo偶esz zyska膰 naprawd臋 wiele.

Uwaga: W komentarzu pod artyku艂em mo偶esz zostawi膰 swoje pytanie do mnie, na kt贸re odpowiem na webinarze (wybior臋 najciekawsze pytania).

Dowiedz si臋 jak 偶y膰 w zgodzie z Twoim pracownikiem lub prze艂o偶onym

Zapisz si臋 na bezp艂atny webinar

Podaj swoje imi臋 oraz adres e-mail, aby zarezerwowa膰 miejsce na webinarze. Je偶eli chcesz otrzyma膰 przypomnienie o webinarze podaj tak偶e sw贸j numer telefonu.

Administratorem Twoich danych osobowych b臋dzie Instytut Lider贸w Zmian S.C. z siedzib膮 w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczeg贸艂y zwi膮zane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatno艣ci.

Oto 5 rad – 5 pyta艅 weryfikuj膮cych (zadaj je sobie niezale偶nie od tego, czy jeste艣 szefem czy pracownikiem)

  1. Kiedy ostatnio wys艂ucha艂e艣 osob臋 bez przerywania? Kiedy ostatnio faktycznie ws艂ucha艂e艣 si臋 w to, co osoba do Ciebie m贸wi艂a?
  2. Kiedy ostatnio zada艂e艣 sobie pytanie: Co kieruje t膮 osob膮? Na czym jej zale偶y?
  3. Kiedy ostatnio ustala艂e艣 warto艣ci, zasady, kt贸re maj膮 usprawni膰 komunikacj臋?
  4. Kiedy ostatnio jasno wyja艣ni艂e艣 cel i standardy, wed艂ug kt贸rych chcesz, aby by艂 zrobiony projekt, poprowadzone spotkanie?
  5. Kiedy ostatnio docenia艂e艣 pracownika, szefa? Kiedy powiedzia艂e艣 co艣 wi臋cej ni偶 鈥瀌zi臋ki, dobra robota鈥?

Ale! Jest du偶e ALE. To nie wystarczy.

Jednocze艣nie potrzebujesz jako szef i pracownik rozwija膰 odpowiednie CEMKi, czyli

  1. Cechy – aby rozwija膰 swoj膮 osobowo艣膰, aby cechy osobowo艣ci nie by艂y ograniczeniem i 藕r贸d艂em problem贸w.
  2. Emocje – aby nie by膰 nadmiernie wra偶liwym lub zbyt agresywnym.
  3. Mentalno艣膰 – aby Twoje przekonania nie ogranicza艂y Ci臋 w rozmowie i wsp贸艂pracy, cz臋sto to jak my艣limy i reagujemy w g艂owie na drug膮 osob臋 ma kluczowe znaczenie.
  4. Kompetencje – aby rozwija膰 kompetencje rozmowy, s艂uchania, spierania si臋 w taki spos贸b, aby zamiast si臋 obra偶a膰, k艂贸ci膰 wypracowywa膰 rozwi膮zania.

Oraz jeszcze wa偶niejsze: musisz tworzy膰 relacje w oparciu o Piramid臋 Efektywno艣ci i Wsp贸艂pracy, kt贸rej ucz臋 w Change Value Process (CVP).

Dobra relacja w pracy ma sens tak naprawd臋 tylko wtedy, je艣li prowadzi do efekt贸w. Mo偶emy by膰 mili, sympatyczni, ale je艣li nikt nie zarabia, nie rozwija si臋, nie czuje satysfakcji, to mo偶emy by膰 przyjaci贸艂mi, mo偶emy si臋 lubi膰, ALE nie utrzymamy rodziny, nie b臋dzie nas sta膰 na wakacje, nie b臋dziemy szcz臋艣liwi. Dlatego musimy si臋 nauczy膰 艂膮czy膰 efektywno艣膰 ze wsp贸艂prac膮.

Jak to robi膰?

Jak rozwija膰 swoje cechy, emocje, mentalno艣膰, kompetencje, czym jest Piramida Efektywno艣ci i Wsp贸艂pracy, kt贸ra pozwala osi膮ga膰 wyniki i budowa膰 dobre relacje?

O tym dowiesz si臋 na bezp艂atnym webinarze, na kt贸ry mo偶esz zapisa膰 si臋 poni偶ej. Wybierz dogodny dla siebie termin i zarezerwuj miejsce ju偶 dzi艣.

Uwaga: W komentarzu pod artyku艂em mo偶esz zostawic swoje pytanie do mnie, na kt贸re odpowiem na webinarze (wybior臋 najciekawsze pytania).

Zapisz si臋 na bezp艂atny webinar

Dowiedz si臋 jak 偶y膰 w zgodzie ze swoim pracownikiem lub prze艂o偶onym

Podaj swoje imi臋 oraz adres e-mail, aby zarezerwowa膰 miejsce na webinarze. Je偶eli chcesz otrzyma膰 przypomnienie o webinarze podaj tak偶e sw贸j numer telefonu.

Administratorem Twoich danych osobowych b臋dzie Instytut Lider贸w Zmian S.C. z siedzib膮 w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczeg贸艂y zwi膮zane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatno艣ci.

Adam D臋bowski

Adam D臋bowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w wi臋kszej skuteczno艣ci zarz膮dzania zespo艂em i zmian膮. Wspieram w rozwoju przyw贸dztwa i w osi膮ganiu lepszych efekt贸w w kr贸tszym czasie. Wspieram zespo艂y w polepszaniu komunikacji i wsp贸艂pracy. Ucz臋, jak pokonywa膰 op贸r.

Powi膮zane artyku艂y

Komentarze

  1. Avatar Justyna pisze:

    Adam, ja bym chcia艂a poprosi膰 o odpowied藕聽na pytanie: Co je艣li boj臋 si臋 straci膰 prac臋?
    Jak podej艣膰 do sytuacji, gdy chc臋聽zawalczy膰 o zmiany, ale boj臋 si臋, 偶e mi podzi臋kuj膮.

  2. Avatar Mariusz pisze:

    Mnie dra偶ni膮 niekt贸rzy pracownicy!! Pytanie mam takie: Jak przem贸wi膰 do rozs膮dku roszczeniowym pracownikom?

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *