Mam takie powiedzenie, które kiedyś usłyszałem od mojego mentora: Otrzymujesz w życiu to, na czym się koncentrujesz każdego dnia, to, na czym skoncentrowane są Twoje myśli. Jednak utrzymanie koncentracji na tym, co tak naprawdę tworzy efekt, nie jest łatwą sztuką. Bardzo łatwo zgubić azymut, który w przypadku firmy da zyski, w przypadku zarządzania da lepszą jakość współpracy, a w przypadku człowieka – takiego Ciebie, na jakim Ci zależy.
Dlaczego marnujesz siebie, swój czas, energię, pieniądze?
Ponieważ wpadasz we mgłę, mentalną mgłę. Tak opisuję zjawisko, gdy w ostatnich miesiącach słuchając ludzi inteligentnych, doświadczonych w tym co robią, słyszałem: nie wiem co robić, czuję chaos myśli, mam nadmiar obowiązków, błądzę jak dziecko we mgle. Mgła sprawia, że nie jesteś w stanie się skoncentrować. Gubisz się w myślasz. Ten stan przeżywa każda osoba, która jest odpowiedzialna za ważne projekty, jest ambitna, ale ma zbyt dużo na głowie. Wpada w mentalną mgłę i błądzi. Niby wie co robić, ale wielu decyzji nie podejmuje. Nieważne czy jest to członek zarządu odpowiedzialny za 200 osób i budżet kilkuset milionów złotych, czy to pracownik odpowiedzialny za kodowanie strony www.
Zainteresowany? Zapraszam do:
- przeczytania całości
- lub odsłuchania podcastu – poniżej znajdziesz odtwarzacz, ale możesz go słuchać na Itunes, Spotify oraz na Androidzie (np. w aplikacji Podcast Addict)
- lub do obejrzenia video na youtube – poniżej znajdziesz odtwarzacz
Zmienność jest coraz większa, więc mgła pojawiać się będzie coraz częściej
Coraz więcej ludzi wpada w mentalną mgłę i czują mniejszą pewność siebie, osłabienie, niepewność. To powoduje zawieszenie i długie rozmowy albo rozmyślania o wszystkim i niczym. Mgła będzie pojawiać się coraz częściej. Dlaczego? Ponieważ zmienność na rynku, i w firmach jest coraz większa. Często nie da się jej pozbyć. Nie da się w niej działać na starych zasadach. Nie można czekać. Trzeba działać pomimo tej mgły, pomimo niepewności, pomimo brakuje jasności.
Jednym z głównych celów na ten rok dla nas wszystkich jest rozwijać umiejetność działania w niepewności. 21 września 2018 roku pisałem o tym w artykule „Buka i 4 kompetencje, których potrzebujesz w latach 2019-2023”. Aby nie było V(olatility) – niestabilności potrzebna jest V(ision) – Wizja. Aby nie było U(ncertainty) – niepewności, potrzebne jest U(nderstanding) – Zrozumienie siebie, ludzi, spojrzenie z szerszej perspektywy. Aby nie było C(omplexity) – Złożoności potrzebne jest C(larity) – Klarowność, jasność, skupienie na celach. Aby nie było A(mbiguity). – niejednoznaczności potrzebne jest A(gility) – Zwinność, elastyczność, przepływ komunikacji, szybkie decyzje.
Jeśli byłeś na ostatnim LIVE na Facebooku, który tradycyjnie organizuję w każdą niedzielę o 20:00 (najbliższy będzie wyjątkowo o godzinie 17:00 ponieważ będę wracał z moich wykładów na Uniwersytecie Ekonomicznym) to wiesz, że rok 2019 jest pod hasłem: Większa skuteczność, Większe Zyski, Większy Balans. Nad tym chcę razem z Tobą w 2019 pracować. Aby to było możliwe, potrzebujesz mieć w sobie więcej VUCA, w przeciwnym wypadku nie wyjdziesz z mgły.
Na co teraz postawić? 3 złote obszary
Niezależnie czy pracujesz dla kogoś, czy jesteś liderem w swojej organizacji, obserwuj każdy mail, artykuł, podcast, webinar, ponieważ tydzień w tydzień, miesiąc w miesiąc będę wspierać Cię w Twoich celach.
Będziemy rozwijać Twoją mentalność (sposób myślenia, przekonania), zdolności komunikacyjne, zarządzania oraz umiejętność myślenia strategicznego.
To 3 złote obszary, bez których nie da się osiągać ambitnych celów i jednocześnie zachować balansu, który daje spokój wewnętrzny, poczucie przestrzeni i zadowolenia.
Już teraz spływają do nas zamówienia na warsztaty w firmach, czy na pracę 1na1, w których widać, że jeszcze potrzeba pracy nad mgłą. Jeszcze niewiele osób to widzi, nie potrafi tego nazwać, bo głównie słyszymy: to co robiliśmy nie działa; mamy za sztywne procedury; jest tyle na głowie, że nie ma przepływu informacji; wieloma tematami się nie zajmujemy, pomimo że powinniśmy.
Czy widzisz to u siebie?
Kilka dni temu pracowałem z członkiem zarządu firmy o obrotach ponad 300 mln zł, a dzień później z kierowniczką 5-osobowego zespołu. Kompletnie inna skala biznesu i doświadczeń. Ale problemy te same, wywołane przez mgłę, jakie? Chaos myśli, nieuporządkowane priorytety i niejasność celów. Mgła powoduje, że nie widzimy wyraźnie. A wiedząc, że musimy iść dalej, czujemy niepewność co do kompetencji ludzi, z którymi się pracuje, brak pewności co zrobić, brak siły przebicia w trudnych rozmowach, ale także poczucie winy, że nie robi się tego, co się powinno i frustrację wynikającą z braku cierpliwości.
Na szczęście mgła to jeszcze nie ściana. O ścianie, jak zapewne wiesz piszę w książce „Ściana – jak pokonać opór i dokonać zmian”. Mgła jest etapem przed ścianą. Przez ścianę nie da się przejść ot tak. Przez mgłę można, ale nic nie widzimy. Łapiemy się różnych wątków, myśli, ale nic to nie daje, błądzimy. Jak więc radzić sobie z mgłą?
5 błędów, które popełniamy
W środowisku mgła powstaje wówczas, gdy wilgotne powietrze napływa na chłodne podłoże. Czyli musimy mieć najpierw wilgoć, która spotyka się z zimną ziemią. Mgła sama w sobie to potężny zbiór małych kropelek wody. One rozpraszają światło. Przez co bardzo słabo widać, w szczególności, gdy świecimy na nią mocnym światłem. W mgle wszyscy zwalaniają jadąc samochodem, jest więcej wypadków.
Przenieśmy to teraz na rzeczywistość codzienną i zawodową. Widzę tutaj kilka analogii tworzących listę 5 błędów, przez które marnujemy energię, czas, pieniądze:
Potrzebujemy w związku z tym:
- Przeciwmgielnych świateł – czyli takiego sposobu planowania, komunikacji, który pomimo słabej widoczności, będzie pozwalał jechać dalej
- Poruszać się we mgle – czyli takiego sposobu działania, w którym bez dobrej widoczności, będziemy działać krok po kroku
- Przeczekać, aż mgła opadnie – czyli cierpliwości i umiejętności odpuszczenia pewnych tematów, zmiany priorytetów bez denerwowania się, bez rozdrażnienia i mówienia „ale miało być inaczej, ciągle coś zmieniamy, nic nie ma pewnego”
Aby umieć to robić, potrzebujesz
- Mieć wiedzę zawartą w książce „Ściana” www.przebijsciane.pl
- Umieć reagować inaczej niż na co dzień, inaczej niż się przyzwyczaiłeś. Musisz zmienić swoje nawyki: mentalne – czyli myśleć inaczej; komunikacyjne – czyli komunikować się inaczej; strategiczne – czyli tworzyć cele, plany, działania inaczej.
- Wprowadzić do firmy, zespołu wartości zwinne, czyli takie zasady, ustalenia, które ułatwią wam funkcjonowanie w zmienności, w chaosie, w niepewności. To możesz zrobić tylko poprzez warsztaty, które wypracowują nowe sposoby współpracy.
Co działa, a co nie działa?
Zastanów się więc na poważnie co działa w czasach bez mgły, a co nie działa, gdy jest mgła.
Działanie w świecie niepewności, złożoności jest inne niż normalne. Aby być skutecznym, osiągać zyski i zachowywać balans, musisz to rozumieć. Jednym z pierwszych kroków jest lepsze rozumienie siebie i swojej osobowości. Jeśli jeszcze nie wypełniałeś bezpłatnego testu osobowości, to zrób to teraz, a w najbliższych dniach zostaniesz poinformowany o webinarze, na którym dowiesz się, jak dzięki wiedzy o osobowości radzić sobie z VUCA i mgłą.
Jeśli jednocześnie chcesz szybciej poradzić sobie z momentem zawieszenia i swoją mgłą, to napisz do Kamili: kamila@adamdebowski.pl i zapytaj o możliwość konsultacji indywidualnej albo warsztatu zorganizowanego w Twojej firmie.
Najlepszym i najbardziej kompleksowym wsparciem jest Akademia Zarządzania Zmianą, w której uczę wszystkich metod pracy nad sobą, z ludźmi i ze strategią. Pozwala odnaleźć rozwiązania na wszystkie problemy VUCI i mgły. AZZ rozwiązuje po kolei i precyzyjnie Twoje problemy w firmie.
Co z tego będziesz mieć dla siebie?
To wszystko sprawi, że rozwinie się w Tobie psychologia strategiczna, czyli połączenie Inteligencji Emocjonalnej oraz Biznesowej. Czyli? Już tłumaczę.
Gdy piszę tego maila mija 10 lat odkąd z moją żoną Kamilą ruszyliśmy z własną marką Instytutu Liderów Zmian. Pierwsze szkolenie poprowadziłem w 2006 roku, ale od stycznia 2009 działamy z własną firmą i programem. Po tych wszystkich latach doszedłem do wniosku, że to co mnie najbardziej charakteryzuje to właśnie psychologia strategiczna. Jest to wykorzystanie psychologii człowieka, zmiany, biznesu do osiągania strategicznych celów zawodowych i biznesowych. Aby osiągnąć efekty z jednoczesnym niezwariowaniem i niedoprowadzeniem do wypalenia. Na rynku edukacyjnym możesz rozwijać się osobiście, marketingowo, sprzedażowo albo uczyć się twardych kompetencji biznesowych lub specjalistycznej wiedzy np. księgowej.
Ale ci, którzy chcą jako pracownicy utrzymać pracę i zarabiać więcej lub prowadzić swoje firmy, mieć stanowiska menadżerskie, czy być w zarządach muszą odkrywać wszystko co zawarte jest w psychologii strategicznej. Moja trzecia książka pt. “Ściana”, którą napisałem z dziennikarzem Wojtkiem Maroszkiem to pierwszy krok do rozwoju psychologii stategicznej. Jak to powiedziała ostatnio członkini zarządu jednej z większych polskich firm: w tej książce jest wszystko, czego potrzebuje pracownik i menadżer. Jeśli jeszcze jej nie kupiłeś, to zapraszam na www.przebijsciane.pl
Będzie mi bardzo miło, jeśli polecisz ten artykuł znajomym i poodzielisz się w komentarzu poniżej – co o tym myślisz?
Bardzo ciekawa koncepcja, Adam. Zgadzam się w pełni. Sam u siebie widzę takie okresy, dzięki za wskazanie, na co wtedy zwrócić uwagę. Dobra robota, jak co tydzień! 🙂
U mnie problem zaczyna się już na samym początku – za dużo pędzenia i wysiłku, a efektów brak. Jestem w trakcie czytania Twojej najnowszej książki “Ściana” i już widzę, że wiele mogę poprawić, żeby było łatwiej. Polecam przy okazji 🙂